Delicious facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 203550
تعداد بازدید : 1068

بخشی از آیات قرآن کریم در وصف صدیقه کبرا سلام الله علیها فضایل حضرت زهرا سلام الله علیها در قرآن کریم سیده زنان عالم و جهان

بخشی از آیات قرآن کریم در وصف صدیقه کبرا سلام الله علیها فضایل حضرت زهرا سلام الله علیها در قرآن کریم سیده زنان عالم و جهان

بخشی از آیات قرآن کریم در وصف صدیقه کبرا سلام الله علیها فضایل حضرت زهرا سلام الله علیها در قرآن کریم سیده زنان عالم و جهان سوره آل عمران(61): همکاری ایثار گرانه حضرت زهرا سلام الله علیها با علی علیه السلام سوره حشر - 9 بلد امین و حضرت زهرا سلام الله علیها تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها در قرآن آیه 152 بقره سوره اعراف آیه 29 دلیل قرآنی برای خواندن تسبیحات حضرت زهرا بعد از نماز شعرا -«227» اسراء - 28 وَ إِمَّا تُعْرِضَنَّ عَنْهُمُ ابْتِغاءَ رَحْمَةٍ مِنْ رَبِّكَ تَرْجُوها فَقُلْ لَهُمْ قَوْلًا مَيْسُوراً حضرت زهرا سلام الله علیها و هدایتگری سوره نحل 16 فاطمه زهرا سلام الله علیها ستاره ای درخشان و فروزنده در جهان و از تبار حضرت ابراهيم سوره نور آیه نور -35

بخشی از آیات قرآن کریم در وصف صدیقه کبرا سلام الله علیها

فضایل حضرت زهرا سلام الله علیها در قرآن کریم

سیده زنان عالم و جهان

سوره آل عمران(61):

 فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ ما جاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَكُمْ وَ نِساءَنا وَ نِساءَكُمْ وَ أَنْفُسَنا وَ أَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكاذِبِينَ   

ترجمه:

پس هر كه با تو درباره او [عيسى‏] پس از آنكه بر تو [به واسطه وحى، نسبت به احوال وى‏] علم و آگاهى آمد، مجادله و ستيز كند، بگو: بياييد ما پسرانمان را و شما پسرانتان را، و ما زنانمان را و شما زنانتان را، و ما نفوسمان را و شما نفوستان را دعوت كنيم؛ سپس يكديگر را نفرين نماييم، پس لعنت خدا را بر دروغگويان قرار دهيم‏

تفسیر:

وَ نِساءَنا: (زنان ما) همگى اتفاق دارند كه مراد فاطمه «ع» است بدليل اينكه جز او زنى در مباهله شركت نكرد و آيه نيز دليل بر فضيلت و برترى اوست بر همه زنان جهان و مؤيد آن خبر نبوى است كه: فاطمه پاره تن منست و خبر ديگر كه:

خداوند براى خشم فاطمه خشم ميكند و از خشنودى او خشنود ميگردد.

و حديث صحيح حذيفه است كه گويد: از پيامبر «ص» شنيدم كه ملكى آمد و مرا بشارت داد كه فاطمه سيد زنان جهان است.

و خبر ديگرى كه شعبى از مسروق از عايشه حديث ميكند كه پيغمبر بفاطمه چيزى سر بگوشى فرمود كه حضرت‏ زهرا از آن خنديد از وى پرسيدم پيغمبر چه فرمود؟ گفت فرمود آيا خشنود نميشوى كه سيد زنان اين امت باشى لذا خنديدم.[1]

همکاری ایثار گرانه حضرت زهرا سلام الله علیها با علی علیه السلام

سوره حشر - 9

وَ الَّذينَ تَبَوَّؤُا الدَّارَ وَ الْإيمانَ مِنْ قَبْلِهِمْ يُحِبُّونَ مَنْ هاجَرَ إِلَيْهِمْ وَ لا يَجِدُونَ في‏ صُدُورِهِمْ حاجَةً مِمَّا أُوتُوا وَ يُؤْثِرُونَ عَلى‏ أَنْفُسِهِمْ وَ لَوْ كانَ بِهِمْ خَصاصَةٌ وَ مَنْ يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُون‏

ترجمه :

و [براى‏] كسانى [از انصار است‏] كه پيش از مهاجران در سراى هجرت و ايمان [يعنى مدينه‏] جاى گرفتند، [و] كسانى را كه به سوى آنان هجرت كرده‏اند دوست دارند، و در سينه‏هاى خود نياز و چشم‏داشتى به آنچه به مهاجران داده شده است نمى‏يابند، و آنان را بر خود ترجيح مى‏دهند، گرچه خودشان را نياز شديدى [به مال و متاع‏] باشد. و كسانى را كه از بخل و حرصشان بازداشته‏اند، اينان همان رستگارانند

تفسیر:

در امالى- روايت نموده شبى حضرت رسول صلّى اللّه عليه و آله و سلّم از نماز شام و خفتن فارغ شد، مردى ميان صفوف برخاست و گفت: اى مهاجر و انصار، مردى غريب هستم مرا طعامى دهيد. حضرت فرمود: ذكر غربت مكن كه مرا اندوهگين ساختى، بعد فرمود: غريبان چهارند: 1- مسجدى كه در ميان قومى باشد كه در آن نماز نكنند. 2- قرآنى كه در خانه‏اى باشد و از آن تلاوت نكنند. 3- عالمى كه در ميان جماعتى باشد و ايشان تفقد حال او نكنند و از مسائل دين اخذ ننمايند. 4- اسيرى از اهل اسلام در ميان كفار باشد.

پس فرمود: كيست كه مؤونه اين مرد را كفايت كند. امير المؤمنين عليه السّلام برخاست، دست سائل را بگرفت و به حجره طاهره حضرت‏ زهرا عليها السّلام برد و گفت: اى دختر رسول، در كار اين مهمان نظرى كن.

گفت يابن عم طعامى اندك و حسنين عليهما السّلام گرسنه و تو روزه‏دارى.

فرمود: آن را حاضر نما. حضرت طعام پيش مهمان نهاد و با خود گفت: اگر طعام بخورم، مهمان را كفايت نكند، و اگر نخورم، سبب انفعال مهمان شود.

پس دست دراز و چنان نمود كه چراغ اصلاح كنم و آن را خاموش نمود. و حضرت فاطمه را گفت تعلل نما در تهيه چراغ، و خود دهان مبارك مى‏جنبانيد. چون فارغ شدند، فاطمه زهرا چراغ را آورد و طعام همچنان بر حال‏ خود بود. حضرت فرمود: اى فقير چرا طعام نخورى؟ گفت: سير شدم. پس حضرت امير و فاطمه و حسنين عليهم السّلام و فضه و همسايگان از آن طعام خوردند و هنوز باقى بود.[2]

 

بلد امین و حضرت زهرا سلام الله علیها

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحيمِ‏

به نام خدا كه رحمتش بى‏اندازه است‏و مهربانى‏اش هميشگى.

وَ التِّينِ وَ الزَّيْتُونِ (1)

 سوگند به انجير و زيتون‏

وَ طُورِ سينين‏

و به طور سينا

وَ هذَا الْبَلَدِ الْأَمين‏

و به اين شهر امن

لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ في‏ أَحْسَنِ تَقْويم‏

كه ما انسان را در نيكوترين نظم و اعتدال آفريديم‏


تفسیر: 

از حضرت باقر عليه السّلام مروى است كه مراد به تين، حضرت امام حسن و مراد به زيتون، امام حسين است كه دو ميوه دل حضرت مصطفى و مرتضى و فاطمه زهرا عليهم السّلام‏اند. و مراد به طور سينين، امير المؤمنين عليه السّلام و مراد از بلد امين، حضرت‏ زهرا عليها السّلام‏[3]

در تفسير قمى در ذيل آيه‏" وَ التِّينِ وَ الزَّيْتُونِ وَ طُورِ سِينِينَ وَ هذَا الْبَلَدِ الْأَمِينِ" آمده كه:

منظور از" تين"، مدينه، و از" زيتون" بيت المقدس، و از" طور سينين" كوفه، و از" هذَا الْبَلَدِ الْأَمِينِ" مكه است‏  [4].

مؤلف: اين معنا در بعضى از روايات از موسى بن جعفر (ع) از پدران بزرگوارش از رسول خدا (ص) نيز آمده، ولى خالى از اشكال نيست‏  

و در بعضى ديگر آمده: تين و زيتون، حسن و حسين، و طور على، و بلد امين رسول خدا (ص) است. ولى اين روايات به هيچ وجه از باب تفسير نيست‏  [5]

و در الدر المنثور[6] است كه ابن مردويه از جابر بن عبد اللَّه روايت كرده كه گفت:

خزيمة بن ثابت- البته اين غير آن خزيمه انصارى است- از رسول خدا (ص) از بلد امين پرسيد، فرمود: مكه است‏[7]

 

تسبیحات حضرت زهرا سلام الله علیها در قرآن

آیه 152 بقره

فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ وَ اشْكُرُوا لِي وَ لا تَكْفُرُونِ‏

ترجمه

پس مرا ياد كنيد تا شما را ياد كنم، و براى من شكر كنيد و كفران نورزيد.

تفسیر

امام باقر عليه السلام در ذيل اين آيه، يكى از مصاديق ذكر خدا را، تسبيحات حضرت‏ زهرا شمردند كه 34 مرتبه الله اكبر، 33 مرتبه الحمد لله و 33 مرتبه سبحان‏الله مى‏باشد[8]

 

سوره اعراف آیه 29

دلیل قرآنی برای خواندن تسبیحات حضرت زهرا بعد از نماز

قُلْ أَمَرَ رَبِّي بِالْقِسْطِ وَ أَقيمُوا وُجُوهَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَ ادْعُوهُ مُخْلِصينَ لَهُ الدِّينَ كَما بَدَأَكُمْ تَعُودُون‏

ترجمه

بگو: پروردگارم به ميانه‏روى [در همه امور و به اجتناب از افراط و تفريط] فرمان داده، و [امر فرموده‏]: در هر مسجدى [به هنگام عبادت‏] روى [دل‏] خود را [آن گونه‏] متوجه خدا كنيد [كه از هر چيزى غير او مُنقطع شود]، و او را در حالى كه ايمان و عبادت را براى وى از هر گونه شركى خالص مى‏كنيد بخوانيد؛ همان گونه كه شما را آفريد، [پس از مرگ به او] بازمى‏گرديد

تفسیر

مرحوم طبرسى، «وَ ادْعُوهُ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ» را امر به دعا و تضرّع خالصانه پس از نماز مى‏داند. امام صادق عليه السلام فرمود: «تسبيح حضرت‏ زهرا عليها السلام بعد از هر نماز، بهتر از هزار ركعت نماز است».[9]

(أَقيمُوا وُجُوهَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ که دلالت بر اقامه نماز دارد و یا دلالت بر اقامه نماز در مسجد دارد پس وقتی بعدش خداوند فرموده وَ ادْعُوهُ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ اشاره دارد که بعد از نماز خداوند را بخوانید)

 

شعرا -«227»     

إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ ذَكَرُوا اللَّهَ كَثِيراً وَ انْتَصَرُوا مِنْ بَعْدِ ما ظُلِمُوا وَ سَيَعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ يَنْقَلِبُونَ

ترجمه

مگر آنان (شاعرانى) كه ايمان آورده و كارهاى نيكو انجام داده و خدارا بسيار ياد مى‏كنند، و پس از آن كه مورد ستم قرار گرفتند (به دفاع از خود) يارى مى‏طلبند (و با شعر از مظلوميّت خود دفاع مى‏كنند) و كسانى كه ظالمند، به زودى خواهند دانست كه به كدام بازگشتگاه باز خواهند گشت‏

تفسیر

به گفته‏ى روايات: ذكر كثير، تسبيحات حضرت‏ زهرا عليها السلام، يعنى سى و چهار مرتبه «الله اكبر»، سى و سه مرتبه «الحمد لله» و سى و سه مرتبه «سبحان الله» است.[10]

اسراء - 28

وَ إِمَّا تُعْرِضَنَّ عَنْهُمُ ابْتِغاءَ رَحْمَةٍ مِنْ رَبِّكَ تَرْجُوها فَقُلْ لَهُمْ قَوْلًا مَيْسُوراً  

ترجمه

و اگر به انتظار رحمتى از پروردگارت كه به آن اميدوارى، از آنان اعراض مى‏كنى، پس با آنان سخنى نرم بگو.

 

تفسیر

اين آيه، درباره‏ى برخورد مناسب با مردم است. لذا پيامبر حتّى آنگاه كه در انتظار گشايش و رحمت الهى بود، اگر كسى از ايشان چيزى درخواست مى‏كرد كه حضرت آن را نداشت، برايش دعا مى‏كرد و مى‏فرمود: خداوند، ما و شما را از فضل خويش روزى دهد.  

فاطمه‏ى زهرا عليها السلام هنگامى كه براى كمك در كارهاى خانه‏ى خود، از پيامبر كنيزى درخواست كرد، حضرت فرمود: در مسجد 400 نفرند كه لباس و غذا ندارند، اگر چنين نبود، خدمتكارى برايت تعيين مى‏كردم. آنگاه تسبيحات معروف به «تسبيح حضرت‏ زهرا» را به او آموخت.

قرآن درباره‏ى نحوه‏ى سخن گفتن با مردم، دستورهايى دارد، از جمله اينكه با آنان سخنى نرم، ملايم، آسان، استوار، معروف و رسا گفته شود. «قَوْلًا مَيْسُوراً»، «قَوْلًا لَيِّناً» « طه، 44.»، «قَوْلًا كَرِيماً» « اسراء، 23.»، «قَوْلًا سَدِيداً» « نساء، 9.»، «قَوْلًا مَعْرُوفاً» « نساء، 8.»*، «قَوْلًا بَلِيغاً نساء، 63.» [11]

 

حضرت زهرا سلام الله علیها و هدایتگری

سوره نحل 16

وَ عَلاماتٍ وَ بِالنَّجْمِ هُمْ يَهْتَدُونَ  

ترجمه

ونشانه‏هاى ديگرى (در زمين قرار داد) وآنان به وسيله ستاره راه مى‏يابند.

تفسیر

براى حركت در بيابان‏ها و پيدا كردن راهها، نياز به علائم داريم. علائم طبيعى در روز، و ستارگان در شب، كه خداوند در اين آيه به اين دو امر اشاره مى‏نمايد.

نه فقط براى شناخت راه از بيراهه، دربيابان‏ها، نياز به علامت داريم، بلكه براى شناخت حقّ از باطل نيز در لابلاى هوس‏ها و غرائز و طاغوت‏ها، به نشانه‏هاى روشن نيازمنديم.

پيامبر صلى الله عليه و آله براى بعد از خود علامت‏هايى را قرار داد كه هرگاه مردم دچار حيرت و سرگردانى شدند به آنها نظر كنند و حقّ را بشناسند؛

اوّلين آنها حضرت‏ زهرا عليها السلام است كه درباره‏اش فرمود: رضاى او رضاى من و غضب او غضب من است.

علامت ديگر ابوذر غفارى است كه پيامبر درباره‏اش فرمود: آسمان بر كسى راستگوتر از ابوذر سايه نيفكنده است، تا مردم ببينند زبان ابوذر از چه كسى حمايت مى‏كند و او در تبعيدگاهِ چه كسى از دنيا مى‏رود.

علامت ديگر عمّار ياسر است كه پيامبر فرمود: قاتلِ عمّار گروه منحرفند. مردم ديدند كه در جنگ صفين، عمّار به دست لشگر معاويه كشته شد.

و مهم‏ترين علامتِ روشن پس از پيامبر، امام حسين عليه السلام است كه پيامبر درباره‏اش فرمود:

«حسين از من است و من از حسين». امام صادق و امام رضا عليهما السلام نيز مى‏فرمايند:

«نحن العلامات و النجم رسول الله»  [12]

ستارگان، هم وسيله‏ى شناخت جهت قبله هستند و هم در درياها و كويرها كه هيچ‏ علامتى نيست، بهترين وسيله‏ى راه‏يابى مى‏باشند.[13]

فاطمه زهرا سلام الله علیها ستاره ای درخشان و فروزنده در جهان و از  تبار حضرت ابراهيم

سوره نور آیه نور -35

اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ كَمِشْكاةٍ فيها مِصْباحٌ الْمِصْباحُ في‏ زُجاجَةٍ الزُّجاجَةُ كَأَنَّها كَوْكَبٌ دُرِّيٌّ يُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبارَكَةٍ زَيْتُونَةٍ لا شَرْقِيَّةٍ وَ لا غَرْبِيَّةٍ يَكادُ زَيْتُها يُضي‏ءُ وَ لَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نارٌ نُورٌ عَلى‏ نُورٍ يَهْدِي اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ يَشاءُ وَ يَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثالَ لِلنَّاسِ وَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْ‏ءٍ عَليمٌ

 

ترجمه

خدا نور آسمان‏ها و زمين است؛ وصف نورش مانند چراغدانى است كه در آن، چراغ پر فروغى است، و آن چراغ در ميان آبگينه بلورينى است، كه آن قنديل بلورين گويى ستاره تابانى است، [و آن چراغ‏] از [روغن‏] درخت زيتونى پربركت كه نه شرقى است و نه غربى افروخته مى‏شود، [و] روغن آن [از پاكى و صافى‏] نزديك است روشنى بدهد گرچه آتشى به آن نرسيده باشد، نورى است بر فراز نورى؛ خدا هر كس را بخواهد به سوى نور خود هدايت مى‏كند، و خدا براى مردم مثل‏ها مى‏زند [تا حقايق را بفهمند] و خدا به همه چيز داناست.

تفسیر

على بن ابراهيم ذيل آيه فوق از حضرت صادق عليه السلام روايت كرده فرموده مشكوة فاطمه زهراء عليه السلام مصباح حضرت امام حسن عليه السلام و المصباح حضرت امام حسين عليه السلام ميباشد و حضرت‏ زهرا همان كوكب درى است كه بين اهل جهان درخشان و فروزنده است و از حضرت ابراهيم افروخته شده‏  [14]

 

 

 

 



[1] - ترجمه مجمع البيان فى تفسير القرآن    ج‏4    102    

 

[2] - تفسير اثنا عشرى    ج‏13    100    

[3] - تفسير اثنا عشرى    ج‏14    271  

منهج الصادقين( چ سوم) ج 10 ص 289 و مضمون روايت در تفسير فرات ص 217- 218 و همچنين مناقب ابن شهر آشوب( چ علميه- قم) درج 3 ص 380 اشاره‏اى كلّى به آن نموده است.

[4] - تفسير برهان، ج 4، ص 477 و نور الثقلين، ج 5، ص 606.

[5] - تفسير برهان، ج 4، ص 477، ح 1 و 4.

[6]  الدر المنثور، ج 6، ص 366.

[7] - ترجمه تفسير الميزان    ج‏20    544    

[8] - تفسير نورالثقلين، ج 1 ص 140.

[9] - تفسير مجمع‏البيان.

[10] - تفسير نور    ج‏6    381    

[11] - تفسير نور    ج‏5    47    

[12] - تفاسير مجمع‏البيان و نمونه؛ كافى، ج 1، ص 207، امالى مفيد، 102.به نقل تفسیر نور

[13] - تفسير نور    ج‏4    502    

[14] - تفسير جامع ج‏4 495  

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :

حديث

    عبد اللَّه بن سنان از امام صادق عليه السّلام روايت كرده است كه رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم فرمود: در وقت هر نماز، فرشته‏اى اين صلا دهد كه: اى مردم! بپا خيزيد و با نماز خود آن آتشهايى را كه با دستهاى خود در پشت خويش بر افروخته‏ايد خاموش كنيد

    ثواب الاعمال و عقاب الاعمال شیخ صدوق

لينک هاي مفيد