Delicious facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 236673
تعداد بازدید : 1053

آثار تخریبی دیدن عکس و فیلمهای مستهجن آثار هرزه بینی و کنترل نکردن چشم کنترل چشم در زمان ورود به شبکه های اجتماعی و ماهواره ای کنترل چشم در زمان کار با پدر جد ماهواره یعنی اینترنت کنترل چشم در رفت و آمدها و جشنها و عروسیها

آثار تخریبی دیدن عکس و فیلمهای مستهجن آثار هرزه بینی و کنترل نکردن چشم کنترل چشم در زمان ورود به شبکه های اجتماعی و ماهواره ای کنترل چشم در زمان کار با پدر جد ماهواره یعنی اینترنت کنترل چشم در رفت و آمدها و جشنها و عروسیها

1) آثار تخریبی دیدن عکس و فیلمهای مستهجن 2) آثار هرزه بینی و کنترل نکردن چشم 3) کنترل چشم در زمان ورود به شبکه های اجتماعی و ماهواره ای 4) کنترل چشم در زمان کار با پدر جد ماهواره یعنی اینترنت 5) کنترل چشم در رفت و آمدها و جشنها و عروسیها 6) تضعیف میل جنسی همسران و تاثیرات منفی در رابطه زناشویی 7) دور شدن از خانواده خود از جهت فیزیکی و معنوی 8) ایجاد تبعیض جنسی و ابزاری شدن همسر وسقوط شخصیت زن 9) ایجادتحریک دائم و کاذب 10) ترک رابطه عاطفی با همسر خود 11) هدر رفتن غریزه جنسی مرد 12) تضعیف عقلانیت انسان و آرامش و وادار به گناه و از بین رفتن عفت اجتماعی با لذت جویی مهار نشده 13) نقش بستن تصاویر مستهجن جنسی در قلب و مغز 14) انزوا و کاهش روابط اجتماعی در پی دیدن فیلم های پورنو(سکس) 15) آسیب دیدن جسم انسان 16) دیدن فیلمهای مستهجن حتی بدون لذت جنسی و آثار مخرب آن مثل از بین رفتن 17) قناعت به همسر خود و هرزه بینی و هدر رفتن نیروهای فکری و... 18) پرخاشگری در امور جنسی 19) سستی ایمان و باز ماندن از کارهای جدی زندگی 20) محروم شدن از حضور قلب در عبادات 21) حادثه تلخ 22) سه تا مساله


آثار تخریبی دیدن عکس و فیلمهای مستهجن

آثار هرزه بینی و کنترل نکردن چشم

کنترل چشم در زمان ورود به شبکه های اجتماعی و ماهواره ای

کنترل چشم در زمان کار با پدر جد ماهواره یعنی اینترنت

کنترل چشم در رفت و آمدها و جشنها و عروسیها

 

زدست دیده و دل هر دو فریاد ::: که هر چه دیده بیند دل کند یاد
بسازم  خنجری  نیشش  ز  فولاد    :::    زنم   بر  دیده  تا  دل   گردد     آزاد

خداوند به مردها می­فرماید: قُلْ لِلْمُؤْمِنينَ يَغُضُّوا مِنْ أَبْصارِهِمْ وَ يَحْفَظُوا فُرُوجَهُمْ ذلِكَ أَزْكى‏ لَهُمْ إِنَّ اللَّهَ خَبيرٌ بِما يَصْنَعُون‏ یعنی به مردان مؤمن بگو: چشمان خود را [از آنچه حرام است مانند ديدن زنان نامحرم و عورت ديگران‏] فرو بندند، و شرمگاه خود را حفظ كنند، اين براى آنان پاكيزه‏تر است، قطعاً خدا به كارهايى كه انجام مى‏دهند، آگاه است‏.

و خداوند به زنها می گوید:وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ يَحْفَظْنَ فُرُوجَهُن‏ ...و به زنان باايمان بگو: چشمان خود را از آنچه حرام است فرو بندند، و شرمگاه خود را حفظ كنند، و زينت خود را [مانند لباس‏هاى زيبا، گوشواره و گردن بند] مگر مقدارى كه [طبيعتاً مانند انگشتر و حنا و سرمه، بر دست و صورت‏] پيداست [در برابر كسى‏] آشكار نكنند، و [براى پوشاندن گردن و سينه‏] مقنعه‏هاى خود را به روى گريبان‏هايشان بيندازند، و زينت خود را آشكار نكنند مگر براى شوهرانشان و....

اینکه خداوند حفظ دامن و عفتمداری را بعد از حفظ و کنترل نگاههای چشم قرار داده معلوم می شود که هرزه نگاری اساس بی عفتی و پایه ی بسیاری از گناهان جنسی است

طبیعی است که اگر فردی روح و روان خود را به صورت غلط تحریک کرد، آثار نامطلوب خارجی آن نیز تحقق پیدا می کند؛ از جمله اینکه متاسفانه می توان شاهد این بود کسانی که اینگونه فیلم ها را تماشا می کنند در برخورد با دیگر افراد جامعه، نگاه جنسی پیدا کرده و به غلط، دائما افراد پیرامون خود را با شخصیت های آن تصاویر و فیلم ها تطبیق می دهند! همچنین پرخاش گری به اعضای خانواده، بی میلی به انجام واجبات دینی، انحراف و هدر رفتن نیروی فکری، از دست دادن آرامش روحی، تضعیف خوی انسانیت را می توان از دیگر آثار همین گناه چشم دانست.

امام صادق عليه السّلام نيز مى‏فرمايد:

نگاه‏ پياپى، شهوت‏ را در قلب مى‏كارد و همين براى در فتنه افتادن بيننده، كافى است.[1]

از پيامبر صلّى اللّه عليه و اله نقل شده كه فرمود:

از نگاه اضافى بپرهيزيد؛ زيرا بذر هوا و هوس را در دل مى‏كارد و موجب غفلت مى‏گردد.[2]

بنابراين، والدين متعهّد، علاوه‏بر اين‏كه بايد دختر خود را مقيّد به حجاب كنند، پسرشان را هم بايد مقيّد كنند كه از نگاه به نامحرم بپرهيزد. همان‏طور كه در حديث‏ امام رضا عليه السّلام نقل شد، ايشان فرمود كه مرد نبايد به موهاى زن نگاه كند؛ چراكه اين كار، باعث تحريك او مى‏شود. ايشان نفرمود زن نبايد موهاى خود را بيرون بگذارد تا مرد تحريك نشود؛ زيرا بيان چنين استدلالى به دختران جوان، باعث اعتراض آنها مى‏شود كه: چرا ما بايد خود را به زحمت بيندازيم تا مردها به گناه نيفتند؟ خود مردها نگاه نكنند!

از این آیات و روایات نتيجه مى‏گيريم كه نگاه كردن به هرچيزى كه موجب تحريك شهوت مى‏شود، حرام است. ازاين‏رو بايد از ديدن فيلم‏هاى مبتذل و سكس، عكس‏هاى مهيّج جنسى و مانند آن‏كه از طريق اينترنت، ماهواره و لوح فشرده(cd) ، در دسترس نوجوانان قرار مى‏گيرند، پرهيز شود. امروزه والدين بايد پيش از آن‏كه نوجوان، مبتلا به مشاهده اين صحنه‏هاى مبتذل شود و به آنها عادت كند، او را از انجام دادن اين‏گونه اعمال، برحذر دارند و پيش از اين‏كه احساسات شهوانى، در وى اوج بگيرد، نسبت به حفظ نگاه خود، تشويق گردد و عواقب خطرناك نگاه به اين امور شهوانى، برايش توضيح داده شود. [3]

 

1)     تضعیف میل جنسی همسران و تاثیرات منفی در رابطه زناشویی

دیدن این عکس و فیلمها تاثیرات منفی زیادی روی رابطه زناشویی میگذارد و ممکن است باعث اختلافات و مشکلات زیادی در زندگی زوجین شود افراد متاهل اجازه ندهند همسرشان این قبیل فیلم ها را مشاهده کند

همانطور که در بالا گفتیم اینکه در آیات مثل سوره نور آیه 30 برای مردها جهت کنترل چشمشان و آیه 31 برای زنها  جهت کنترل چشمشان تاکید فراوان دارد بخاطر این است که انسانها از همسر خود تمام لذت را ببرند خداوند به مردها

افراد سرد مزاج  که میل جنسی ضعیفی دارند ممکن است در ابتدا با دیدن این نوع فیلمها و عکسها  در کوتاه مدت موجب بهبودی روابط بشود ولی در طولانی مدت منجر به بروز مشکلات عدیده ای شود. جسم همسرش را سوای شخصیت و روان او ببیند، در نتیجه حس احترام و ارزشی که برای او قائل است، رفته رفته تضعیف شود و او را در ذهنش تا سرحد یک وسیله برای رفع نیاز جنسی پایین بیاورد. اگر این عادت پایدار باشد دیدن فیلم های مستهجن باعث میشود، مرد را نسبت به رابطه زناشویی بی رغبت کند و مرد از رابطه با همسرش احساس رضایت نکند.

فیلم های مستهجن و آلوده مرد را نسبت به همسرش کسل و بی تمایل می کند.

مردی که مدام به تماشا و دیدن اینگونه فیلم ها می پردازد، دائم در معرض گستره بسیار متنوعی از اندام های برهنه است که در نتیجه این تنوع، دیگر اندام همسرش نمی تواند برایش رضایت بخش باشد

برخی از جامعه شناسان آلمانی ادعا می کنند که «عادت بیمارگونه دیدن عکس یا فیلم های پورنو (سکسی)» بر رفتارها و برخوردهای جنسی «معتادان پورنو» تأثیر منفی دارد. تا جایی که این بیماران، از انجام سکس عادی و عشق ورزی لذتی نمی برند. کاربرانی که داوطلبانه برای ترک اعتیاد خود به روانکاو مراجعه کرده اند، اعتراف می کنند که «دیدن پورنو، به بخش جدایی ناپذیر ارضای جنسی آنان تبدیل شده است» و آنان نمی توانند بر «وسوسه و نیاز» دیدن این تصاویر غلبه کنند.

به دنبال مشاهده این‏گونه فیلم‏ها، افراد مجرد در آینده به مقایسه آنچه در فیلم دیده‏اند و آنچه از همسر خود سراغ دارند می ‏پردازند و در نتیجه نقایص و کمبودها و ضعفهای احتمالی خود و همسر خویش در ذهن فرد برجسته شده و چه بسا باعث کاهش تمایل و علاقه به همسر انتخاب شده خود می ‏شود و به تدریج کانون خانواده را دچار اختلال و فروپاشی می ‏کند.

نتیجه میگیریم اینکه اسلام فرموده چشمت را کنترل کن بخاطر این است که از همسرش لذت کافی را ببرد و بتواند کانون خانواده اش را گرم نگه دارد.

 

2)     دور شدن از خانواده خود از جهت فیزیکی و معنوی

تاثیر فیلم های سکسی و مستهجن مثل مواد مخدر است احساس لذتی که برای اولین بار با تماشای آنها به فرد دست می دهد، دیگر تکرار نخواهد شد مگر آنکه با میزانی بسیار بیشتر به مصرف ادامه دهد.


مردان هم اغلب، پس از نخستین تجربه، شروع به تماشای هرچه بیشتر این فیلم ها می کنند. چیزی که باعث می شود از همسر و خانواده دور شوند یا حتی به بازده کاری آنها لطمه وارد کند.

همانگونه که روایات نیز بر این امر تصریح دارند، ولنگاری جنسی و ارتباطی، باعث بروز قساوت قلب می شود و مرگ معنوی و روانی قلب را درپی دارد.

کسی که به دیدن عکس و فیلمهای مبتذل مشغول باشد دیگر نمیتواند در آمیزش با همسرش ارتباط خوبی برقرار کند و تمرکز داشته باشد و حال آنکه پیامبر اسلام فرموده قبل از نزدیکی باید با همسر معاشقه و ملاعبه داشته باشد

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: سه چيز، از جفا [به همسر] است: ... و اين كه ميان مرد و همسرش، آميزشى صورت پذيرد بدون آن كه مرد، پيش‏تر، پيكى بفرستد: شوخى و بوسه.[4]

پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: هيچ يك از شما مانند حيوانات، با همسرش نزديكى نكند!

و نیز پيامبر خدا صلى الله عليه و آله: هرگاه مرد، با همسرش در آميخت، خُروُسْوار بر نجهد؛ بلكه روى شكم او بمانَد تا زن نيز به همان لذّتى كه وى رسيده، برسد. [5](همسر خود را زود رها نکند)

 

3)     ایجاد تبعیض جنسی و ابزاری شدن همسر وسقوط شخصیت زن

در فیلم های مستهجن به نوعی تبعیض جنسی به چشم می خورد زن ها صرفا در نقش یک وسیله برای رفع نیاز ظاهر می شوند و در وضعیتی کاملا نامساوی با مردان قرار می گیرند. این امر باعث می شود مرد، همسرش را به مثابه فردی کم اهمیت تر از خود بداند و به چشم ابزاری برای ارضای تمایلات جنسی اش به او نگاه کند. چنین مردی نمی تواند با همسرش رابطه ای جز رابطه زناشویی برقرار کند، چرا که شخصیت همسرش را نمی بیند، فقط جسم او را می بیند.


با پرداختن افراطی فرد به مسائل جنسی، شخصیت او به شخصیتی شهوانی تبدیل خواهد شد که تداعی ها و برداشت های وی با کوچکترین ارتباطی (حتی توهمی) رنگ جنسی به خود می گیرد. کارکرد افراد برای چنین فردی تنها ارضاء غریزه جنسی است و اهتمام خود او نیز صرفا بر ارضاء همین بعد وجودی خویش است.

و حال اینکه از جمله مبانى تربيت جنسى، «تمايل فطرى به معنويت» است حتی در مسائل جنسی وشهوانی كه هر فردى از افراد بشر (چه زن و چه مرد)، آن را در وجودش احساس مى‏كند. بر اين اساس است كه انسان، به سوى خدا و كمالات اخلاقى، گرايش پيدا مى‏كند . و دیدن صحنه های ناروا انسان را ازاین تمایل فطری دور میکند

 

4)     ایجادتحریک دائم و کاذب

دیدن عکس ها و فیلم های مبتذل جوانان را در یک حال تحریک دائم قرار می دهد.

به ویژه ، تحریکی که سبب کوبیدن اعصاب آنان و ایجاد هیجان های بیمارگونه عصبی و گاه سرچشمه امراض روانی می گردد.

 از ديدگاه اسلامى، علاوه بر اين‏كه ارضاى نياز جنسى، منحصرا از راه پيوند ميان زن و مرد مورد تأييد است، بايد اين پيوند، در قالب ازدواج و همراه با ضوابط مشخصى باشد. دليل اين مطلب، آن است كه نياز جنسى در انسان، صرفا تنشى غريزى- كه هدف آن فقط ارضاى نياز باشد- نيست؛ بلكه نيازى پيچيده و مركّب از نيازهاى ديگر است كه جز در قالب يك پيوند شناختى، عاطفى و معنوى كه تعهدآور و مسئوليت‏ساز باشد، به نحو مطلوب ارضا نمى‏شود. بنابراين، ممكن است مردى در نزديكى‏ با يك زن روسپى، التهاب جنسى خود را فروبنشاند؛ امّا با اين كار، نه‏تنها نياز خود را به دوست داشتن و دوست داشته شدن و انس و آرامش‏ و عنويت و پاكى، ارضا نكرده، بلكه بر كمبودهاى خود نيز دامن زده است.[6]

 

5)     ترک رابطه عاطفی با همسر خود

مردانی که به دیدن این فیلم ها می پردازند نابکارانه ترین و خائنانه ترین دیدگاه ممکن را نسبت به همسرشان پیدا می کنند و در نتیجه از برقراری رابطه عاطفی سالم و پرمعنا با همسرشان ناتوان می مانند یا حتی ممکن است رفتار خشونت آمیزی (که نشأت گرفته از همین دیدگاه است) نسبت به او داشته باشند.

عمل جنسى، با دوست داشتن، انس و الفت و رابطه‏ عاطفى‏ آميخته است و به نيازهاى روانى ديگر نيز توجّه مى‏شود و تمايل به ديگرخواهى، شكوفا مى‏گردد. ولی دانلود و مشاهده فیلم ها و تصاویر مستهجن باعث کاهش شدید عشق میشود . مشاهده این  فیلمها در زمان نزدیکی و زمانهای دیگر این دگر خواهی و توجه و عشق به همسر خود را از او می گیرد و توجهش به ذهن آشفته­ی خود هست نسبت به فیلمهایی که دیده است و یا در حال نزدیکی می بیند.

چنین افرادی از توان عاطفی کمتری برخوردارند و در روابط عاشقانه توفیق کمتری کسب می کنند.

 

6)     هدر رفتن غریزه جنسی مرد

معیاری از زیبایی در تماشای این فیلم ها در ذهن بیننده به وجود می آید که در واقعیت هیچ زنی نمی تواند به آن دست یابد.

عمده ترین اثر سوء فیلم های مستهجن این است که باعث می شود تمام انرژی جنسی که مرد باید صرف همسرش کند، هرز می رود و هدر رفتن غریزه جنسی مرد به این معناست که رابطه زناشویی شان کسل کننده و بی تنوع خواهد شد.

و حال اینکه از دیدگاه اسلام غريزه‏ جنسى‏، بُعد ديگر انسان است كه ارضاى آن، موجب نشاط و شادابى مى‏گردد. نه باعث کسلی و نارضایتی به همين جهت، اسلام براى اين مسئله جايگاه ويژه‏اى قائل شده است. در برخى روايات، يكى از اخلاق‏هاى پيامبران، ارضاى مشروع غريزه‏ جنسى‏ شمرده شده است.که بتواند با نشاط در آن و با ذهنی آرام و نیرویی قوی به امور زندگی رسیدگی کند.

و علاوه در روایات آمده که سه چیز از سنتهای پیامبران هست یکی از آنها « كَثْرَةُ الطَّرُوقَة

[7]» و یکی از معانی « كَثْرَةُ الطَّرُوقَة» طول دادن نزدیکی است که فرصتی به همسرش بدهد که  به لذت کافی برسد و از رابطه خود با همسرش رضایتمندی را کاملا حس کند.

 

7)     تضعیف  عقلانیت انسان و آرامش و وادار به گناه و از بین رفتن عفت اجتماعی با لذت جویی مهارنشده

متاسفانه نگاه حرام، همچون بذری می تواند سبب رویش گناهان متعدد دیگری مانند استمناء، زنا، لواط و... نیز شود؛ لذا حضرت عیسی(علیه السلام) به حواریّون خود چنین می فرمایند: «إِيَّاكُمْ وَ النَّظَرَ إِلَى الْمَحْذُورَاتِ فَإِنَّهُ بَذْرُ الشَّهَوَاتِ وَ نَبَاتُ الْفِسْقِ [8]از نگاه كردن به آنچه منع شده است بپرهيزيد؛ زيرا كه آن بذرِ شهوت ها و نهال گناه است

هوس‏هاى شهوانى، ضد عقل‏اند[9] و آفت خرد.[10] هيجان شهوت، عقل را زايل مى‏كند[11] و خِرد را از ميان مى‏برد.[12] كسى كه به دنبال شهوت مى‏رود، نه درست مى‏بيند و نه درست مى‏شنود.[13] در وضعيت شهوانى، چشم‏ و گوش- كه دروازه‏هاىعقل‏ و ابزارهاى شناخت‏اند-، به درستى عمل نمى‏كنند و عقل- كه وظيفه تجزيه و تحليل را دارد- ناكارآمد مى‏شود و آن‏گاه كه عقل، ناكارآمد گردد، دين و دنياى انسان، نابود مى‏شود.[14] همچنين در تحريك جنسى، تمركز حواس برهم مى‏خورَد و آرامش لازم براى تفكّر و تصميم‏گيرى و فراغت لازم براى پرداختن به علم و هنر از ميان مى‏رود. به همين جهت، افت تحصيلى را براى جوان و ضعف علمى- فرهنگى را براى جامعه به همراه مى‏آورد. نزد اهل خرد، شهوترانی، چيزى پست و سبك است.[15] لذا خردگرايان و كسانى كه به دين، دنيا و تحصيل خويش علاقه‏مندند، گِرد شهوترانی و هرزه نگاری  نمى‏چرخد و عفّت پيشه مى‏كنند.[16] بدين ترتيب، كسى كه شهوت خويش را كنترل كند، عقل او رشد خواهد كرد.

شهوت افسارگسيخته، درد پنهانى‏[17] و سمّ كشنده‏[18] و بيمارى هلاكت‏آور است.[19]كسى كه اهل شهوت است، از سلامت نفس و روان، برخوردار نيست.[20] عملى كردن خواسته‏هاى شهوانى و تبعيت از آنها، بدترين درد است‏[21]، لذا همنشين شهوت جنسى، روانى بيمار خواهد داشت.[22] تحريك مداوم جنسى و شهوانى، آرامش روانى را برهم مى‏زند و انسان را پيوسته در وضعيت هيجان، نگه مى‏دارد. برانگيختگى مداوم جنسى و نوسان پى‏درپى شهوت، موجب فرسايش روان مى‏گردد. شهوت كه زبانه كشد، كارى جز نابودى روح و روان آدمى ندارد.[23] جوانى كه به‏طور گسترده‏اى روياروى با زنان و دختران غيرعفيف، ويترين‏هاى وسوسه‏انگيز مغازه‏ها، دوستان ناباب، آوازهاى حرام (مثلًا آوازهاى مشتمل بر مضامين غيراخلاقى يا آواز زن نامحرم براى مردان)، فيلم‏ها و سى‏دى‏ها و عكس‏هاى مستهجن، و ... قرار دارد، در حقيقت، همانند كسى است كه پى‏درپى، زير بمباران قراردارد.بمباران وسوسه‏ها و تحريك مداوم هوس جنسى، آرامش و آسايش‏ جوان را مى‏ربايد و چون آرامش، زيربناى سلامت روان است، نبود آرامش، يعنى محروميت از سلامت روان. لذا كسى كه عفّت نورزد و شهوت خود را كنترل نكند، پيوسته بيمار خواهد ماند.[24] پيروى از شهوت، اساس همه سختى‏ها و دردهاست‏[25] و برآوردن تمامى خواسته‏هاى آن، آدمى را به وادى رنج و عذاب مى‏كشاند.[26] چه‏بسا شهوت كوتاهى كه حسرت بلندى را درپى خواهد داشت.[27] كسى كه شهوت خود را مهار نكند، در حسرت و اندوه فرو مى‏رود[28] و هرچه لذتجويى‏(ناروایش) افزون شود، درد و اندوهش نيز افزون مى‏گردد.[29] كنترل شهوت، براى روان آدمى، مناسب‏تر است و ارضاى دائمى شهوت، مايه سخت‏تر شدن آن.[30] لذا جاى شگفتى است اگر كسى عاقبت اندوهبار شهوت را بداند و عفّت، نورزد.[31] عفّت، مايه آرامش و آسايش و راحتى روح وروان آدمى است.[32]شهوت خويش را كنترل كن، تا از گزند آفات روانى،[33] سالم بمانى!   [34]    

سلامت جنسی انسان که تأثیر عمیقی در سلامت جسمی و روانی او دارد، حاصل ارضاء معقولی است که در پی تحریک واقعی و نیاز حقیقی فیزیولوژی بدن اتفاق افتاده باشد. عدم حفظ این عدم تعادل، از عقلانیت انسان می کاهد و او را وادار به گناه می کند.

جنبه جنسی بسیاری این افراد، عاری از ویژگی های انسانی می شود. آنها یک حالت «من غریبه» (جنبه تاریک) را توسعه می دهند که محور آن، شهوت جامعه ستیز و عاری از اکثر ارزش ها است. مشاهده مکرر و زیاد آن و در دسترس همه بودن این نوع فیلم ‏ها (حتی به عنوان آموزش) باعث شکستن قبح و زشتی اموری است که اسلام، عقلاء و عرف جامعه آنها را زشت و قبیح می ‏شمارند.

کسانی که اینگونه فیلم ها را تماشا می کنند در برخورد با افراد دیگر در اجتماع نگاه جنسی دارند و شیطان همیشه برای گمراه کردن آنها امید دارد. زیرا آنها برای گمراهی و انحراف از مسیر الهی آمادگی لازم را دارند.

هر قدر که اطلاعات موجود در ذهن، منظم تر و دارای امور مثبت باشد، دسترسی عقل به آنها برای پردازش های جدید، مهیاتر خواهد بود. اما وجود داده های فراوان و پراکنده که فضای ذهن را بی جهت پر کرده باشند و با تکرار درگیری ذهنی و رفتار بیرونی، تقویت شده باشند، باعث می شود توان عقل را به مقدار چشمگیری کاهش دهند، چه رسد جایی که این داده ها، دارای تاثیر بر هورمونهای مختلف نیز باشد که تأثیرات ارگانیک را نیز درپی داشته باشد.

بر اساس تمام آنچه که آمد، در مجموع می توان گفت این گونه نگاه ها، سراسر آفت و ضرر بوده و نتیجه ای نخواهد داشت مگر نابودی و گمراهی که از آن باید به خداوند متعال پناه برد و اسباب ترک آن را فراهم آورد.

8)     نقش بستن تصاویر مستهجن جنسی در قلب و مغز

علی علیه السلام فرمود: الْقَلْبُ‏ مُصْحَفُ‏ الْبَصَرِ [35] قلب دفترچه یادداشت چشم هست . چشم وقتی صحنه های آلوده را ببیند در قلب و ذهن و فکر او نقش می­بندد و پاک کردنش بسیار دشوار است و همچنین گوش وقتی صداهای موسیق و لهو و لعب بشنود در قلب و ذهن و فکر او نقش می­بندد

در این جا مناسب است که به تجربه دکتر روان شناس، «مک گاف» در دانشگاه کالیفرنیا بپردازیم. یافته های او (که بسیار ساده شده اند) نشان می دهند که خاطرات تجربه هایی که به هنگام تحریکات احساسی (مثل تحریک جنسی) رخ می دهند، توسط هورمون غده آدرنال در مغز می نشینند و پاک کردن آنها دشوار است. این فرض می تواند تا حدودی اثر اعتیاد به هرزه نگاری و هرزه بینی را توصیف کند. خاطرات نیرومند تحریکات جنسی از تجربه های گذشته، خودشان را در صحنه مغز حفظ می کنند و مرتباً به ذهن خطور می کنند و فرد را از لحاظ شهوانی تحریک می کنند. اگر او به هنگام این تخیلات، استمنا کند، باعث تقویت پیوند بین تحریک جنسی و اوج لذت جنسی می شود که همراه با منظره ویژه یا تکرار پی درپی آن صحنه در ذهن خواهد بود.

 

9)     انزوا و کاهش روابط اجتماعی در پی دیدن فیلم های پورنو(سکس)

پژوهشگران آلمانی معتقدند که اعتیاد به دیدن فیلم ها و تصاویر پورنو ، هم چنین سبب انزوا و دوری فرد از اجتماع و کاهش روابط اجتماعی او می شود.

و حال اینکه از دیدگاه اسلام از دواج و رابطه جنسى صحیح ، روابط اجتماعی انسان را نیکو و الهی میکند .عمل جنسى، نه تنها مورد نكوهش واقع نمى‏شود و عملى پست نيست، بلكه خردمندانه است؛ بناى روانى- عاطفى انسان، با ازدواج و ارضاى اين غريزه طبيعى، سامان مى‏يابد و باعث خلق و خوى‏هاى نيكو و روابط عاطفى و انسانى مطلوب مى‏شود كه همه، محبوب خداوند متعال است؛ . خردمندانه بودن ازدواج و محبوب بودن آن نزد خداوند، به اين علّت است كه ازدواج و ارتباط جنسى، با احساسات عالى انسانى، آميخته است و زمينه‏ساز آن است كه انسان، عملا به بسيارى از فضايل اخلاقى و روابط اجتماعى‏ مناسب، روى آورد.[36]

یکی از مصادیق خو كردن به محرّك‏هاى اطراف، دخترها و پسرهايى هستند كه به دوستى‏هاى كوتاه خيابانى يا عشق‏هاى داغ و بى‏وفايى‏ها و دلزدگى‏هاى سريع، عادت كرده‏اند(که میتواند یکی از آثار دیدن فیلمهای مستهجن باشد) و هيچ‏گاه هم به شادكامى يا همان آرامش و شادى و لذّت عميق مورد نظرشان نمى‏رسند، مگر آن كه به شناخت نيازهاى تأمين نشده خويش و درمان آنها از طريق خويشتندارى و مهار هيجان‏ها و بازگشت به الگوهاى اخلاقى و معنابخشى به زندگى و روابط اجتماعى‏ خويش رو بياورند.[37]

جامعه دينى، در روابط اجتماعى‏ خود، توجّهى ويژه به حصار عفاف و حريم شخصى دختر و پسر دارد. روش اسلام، اين است كه انسان، معتدل و متعادل‏ زندگى كند و از هر افراط يا تفريطى به دور باشد. خداوند نيز مسلمانان را «امّت متعادل»[38] مى‏نامد راهنمايى‏هايى كه در آيات و روايات، براى نگاه داشتن حريم توسط دختر و پسر و زن و مرد، در ارتباطات وروابط اجتماعى‏ بيان شده است، بيانگر اين حقيقت است كه از نظر روانى- تربيتى، رها كردن دختر و پسر در فضاى جذّابيت و كشش متقابل در مناسبات و روابط، سخت زيانبار است و حتّى پُل يا گردنه‏اى است كه پهلوان‏ها نيز در آن مى‏لغزند. با اين مبنا، دعوت به روابط آزادتر و كسب تجربه از خلال آنها، خدمتى به جوانان محسوب نمى‏شود؛ بلكه آنها را از رسيدن به آرامش و ثبات از طريق تشكيل خانواده و وفادارى به آن، دورترمى‏سازد.[39]

 

10)                        آسیب دیدن جسم انسان  

انسان در زمان نزدیکی کاملا باید تمرکز و آرامش داشته باشد. و جسم و روح او در بهترین شرایط قرار گیرد تا رضایت بخشترین رابطه را با همسر عزیزش داشته باشد.

علم پزشکی هنوز تا مرز شناخت بسیاری از بیماری ها فاصله ای طولانی دارد و چه بسا اموری که در زندگی روزمره ما وجود داشته باشد و ما به عنوان امور مفید از آنها استفاده کنیم، در آینده ای نزدیک ضرر آنها از نظر پزشکی ثابت شود.

 بنابراین اگرچه تاکنون برای هرزه بینی، اثر جسمانی مستقیم تشخیص داده نشده است (و احتمال این وجود دارد که با پیشرفت علم مشخص گردد) ولی قطعا اثر غیرمستقیم دارد. یعنی نگاه به عکس و فیلم های مبتذل غالبا موجب تحریک سیستم عصبی خودکار (سمپاتیک و پاراسمپاتیک) و تحریک شهوت می گردد؛ هم زمان ضربان قلب و تعداد تنفس افزایش پیدا می کند؛ ترشح برخی از هورمون ها در خون بالا رفته و تعادل هورمونی و روانی شخص برای دقایقی و گاه ساعت ها و گاه روزها به مخاطره می افتد. اگر این رفتار به مدت طولانی ادامه یابد آثار آن همه عمر فرد را در بر خواهد گرفت.

امام حسن مجتبى عليه السّلام به آثار روانى و تأثيرات ژنتيكى اضطراب والدين در هنگام آميزش، بر فرزندى كه در اين شرايط، نطفه‏اش منعقد مى‏شود، پرداخته، مى‏فرمايد:

اگر مرد، درحال آرامش‏ و بدن غيرمضطرب، با همسرش نزديكى‏ كند، نطفه، در رحم استقرار پيدا مى‏كند و فرزند آنها شبيه پدر و مادرش مى‏شود. [40]

اين مسئله، علاوه بر تأثيرى كه بر كودك دارد، براى زوجين (بويژه براى زن) از اهميت ويژه‏اى برخوردار است، به گونه‏اى كه اگر زن، آرامش نداشته باشد و مضطرب باشد، اصلا ميل جنسى، در او ايجاد نمى‏شود و اگر شوهرش آرامش نداشته باشد، ميل جنسى او نيز فروكش مى‏كند.

لذا در دستورهاى دينى، از آميزش در شبى كه مرد، قصد مسافرت دارد، نهى شده است؛ چراكه مسافر، مسلما نگرانى و دلواپسى دارد و از آرامش لازم برخوردار نيست[41]

 

11)                        دیدن فیلمهای مستهجن حتی بدون لذت جنسی و آثار مخرب آن مثل از بین رفتن قناعت به همسر خود و هرزه بینی و هدر رفتن نیروهای فکری و...

از نظر علم و تجربه ثابت شده است که یکی از عوامل اصلی و ناخودآگاه تحریک و ترشح غدد و هورمونهای جنسی، نگاه است. نگاه به نامحرم هر چند اگر بدون قصد تلذّذ باشد عمل طبیعی و غریزی خود را انجام می دهد و زمینه تحریک شهوت انسان را در زمان نگاه یا بعد از آن ایجاد می کند. تحریک غریزه جنسی به گونه نامشروع نیز آثار شوم و نکبت بار فراوانی بر ابعاد مختلف انسان و جامعه بشری ایجاد می نماید. اسراف، انحراف و هدر رفتن نیروهای فکری ، اجتماعی و معنوی انسان، زمینه سازی سردی روابط خانوادگی (شخصی که نگاه خود را کنترل نمی کند با یک همسر ارضا نمی شود)، حالت حسرت و ناکامی، از دست دادن آرامش روانی، میل به گناه (لواط، زنا ، استمناء و....) و بالاخره گرایش به گناهان مختلف از جمله آثار سوء نگاه حرام است که در عرصه زندگی فردی، خانوادگی و اجتماع ظاهر می گردد. امام علی علیه السلام می فرماید چشم، پیش قراول دل، جلودار فتنه، دام شیطان و نگاه حرام سبب کاشتن بذر شهوت و نهال گناه (زنا و لواط و استمناء و ...) است. نگاه به نامحرم باعث سختی زندگی و زیادی حسرت و افسوس است.  

 

 

12)                        پرخاشگری در امور جنسی

 

هرزه بینی نه تنها بر ذهن فرد تاثیر مخرب می گذارد بلکه افراد را تشویق می کند تا از نظر جنسی بیشتر حالت سلطه جو و پرخاشگر داشته باشند.

اگر روش تحريكى، از نظر فيزيكى يا روانى، نامناسب باشد يا قطع شود، ممكن است كه مرحله انگيزش، بسيار طولانى يا حتّى قطع شود. اين قسمت و قسمت فرونشين، دربرگيرنده بخش عمده زمانى است كه در يك دوره پاسخ جنسى انسان، صرف مى‏شود.

ولى تحريك دختر، خيلى زود و با ديدن يك زيبايى انجام نمى‏شود؛ بلكه محرّك‏ها و انگيزش‏ها در تمايلات جنسى زنان، با ديگر جنبه‏هاى شخصيت آنان، ارتباط نزديكى دارد. اگر دختر جوان نتواند محرّك جنسى روانى را با خودش به عنوان مجموعه‏اى از ايده‏آل‏ها، باورها، عواطف و شخصيت- كه از او يك انسان مى‏سازد-، ارتباط دهد و يا آن را تهديدكننده براى شخصيت خويش تلقّى كند و يا مخالف ارزش‏هايش بداند، در مقايسه با پسر جوان، بيشتر احتمال دارد كه دچار عدم تمايل جنسى و تحريك‏پذيرى شود.[42]

ولى ابراز محبّت و مودّت رفتارى، از عوامل انگيزشى مهم براى دختران تلقّى مى‏شود. مثلا وقتى همسر دختر جوان، به وى مى‏گويد: «من تو را خيلى دوست دارم»، اين گفته، باعث تحريك وى مى‏شود؛ چون اين محرّك، با ساختار روانى- عاطفى زن هماهنگى دارد. پيامبر صلّى اللّه عليه و اله با اشاره به روان‏شناسى زن و اثربخشى تحريكى ابراز دوستى به زن مى‏فرمايد:

سخن مرد به زنش مبنى بر اين‏كه «دوستت دارم» هرگز از قلب زن بيرون نمى‏رود. [43]

همچنين نوازش، معاشقه، بوسيدن و مقدّمات عاطفى- روانى ديگر، از عوامل مهم انگيزش زن هستند.

زنان براى متمايل شدن، بيشتر از مردان، به تحريك بيرونى نياز دارند و براى نوازش و معاشقه، از جمله محرّكات بيرونى براى برانگيختگى زن محسوب مى‏شود. در متون حديثى، بر اين عامل انگيزشى، تأكيد شده است. حتّى به صورت حق زن، مطرح گرديده است كه همسر، موظّف به اداى اين حق است؛ زيرا زن، بدون آن، انگيزش مناسبى براى آميزش پيدا نمى‏كند و فرد به ارگاسم نمى‏رسد و روشن است كه عوارض روانى- عاطفى براى وى و باواسطه، روى شوهر و فرزندان خواهد داشت. و به همين جهت، عدم معاشقه و فراهم‏سازى زمينه‏هاى تحريكى، در كلام رسول اكرم صلّى اللّه عليه و اله، «جفاكارى» ناميده شده است، آن‏جا كه مى‏فرمايد:

از جمله امور جفاكارانه، اين است كه مردى با همسرش هم‏بستر شود، ولى پيش از آن، با او معاشقه ننمايد. [44]

نكته ديگرى كه بايد در اين زمينه يادآور شد، اين است كه تحريك زن و برانگيختن ميل جنسى او، برعكس مرد- كه آنا ممكن است رخ دهد- نه‏تنها تأثير موقعيت فعلى است، بلكه متأثّر از حوادث روزها و هفته‏هاى پيش نيز هستند، به اين معنا كه برقرارى ارتباط عاشقانه و عاطفى با زن، در روزهاى پيشين، او را براى برانگيختن جنسى آماده مى‏كند. درحقيقت، مغازله براى زنان، از ساعت‏ها، روزها و حتّى هفته‏هاى قبل از هم‏آغوشى، شروع مى‏شود. هركارى كه باعث آرامش زن شود، نوعى مغازله است. هرچه‏قدر كه زن، آرامش بيشترى داشته باشد، براى عشق‏بازى، آماده‏تر است. اگر قلب زنى، از عشق محروم باشد، نوازش شوهر، به جاى تحريك، باعث آزار زن مى‏شود.

نكته قابل توجّه، آن است كه نوازش، آن هنگام براى زن محرّك خواهد بود كه احساس خشونت‏آميز بودن از آن نداشته باشد. مردان، براى پيشگيرى از چنين احساسى در زنان بايد مراقب فشارهايى كه به عنوان نوازش انجام مى‏دهند، باشند.

از نظر فيزيولوژى، غريزه جنسى و پرخاشگرى در مردان، هردو تحت تأثير هورمون تستروژن هستند؛ يعنى هنگامى كه غريزه جنسى تحريك مى‏شود، هورمون تستروژن بالا مى‏رود و هنگام نوازش و معاشقه، چه‏بسا خشن عمل مى‏كنند و از خودشان نوازش‏هاى ملايم و بااحساس، بروز نمى‏دهند. ازاين‏رو، به جاى اين‏كه در زن، ميل جنسى افزايش پيدا كند، ممكن است حتّى ميل جنسى‏اش خاموش شود.

مردان، خودشان فكر مى‏كنند كه شهوانى و پرحرارت‏اند و اشتباها به نظر زنان خشن مى‏آيند. زنان، احساس نمى‏كنند كه دارند نوازش مى‏شوند؛ بلكه احساس مى‏كنند كه محكم، فشار داده مى‏شوند.

از طرف ديگر، چون مردان، هورمون تستروژن بيشترى نسبت به زنان از خود ترشّح مى‏كنند و پوست آنها هم كلفت‏تر است، بنابراين، از تماس محكم و سفت در طول ارتباط، لذّت مى‏برند. برعكس، پوست زنان بسيار حسّاس است و اگر يك زن را مثل مرد لمس كنند، چون فشار زيادى به دست‏هايش وارد شده، احساس مى‏كند كه با او خيلى خشن برخورد شده است.[45]

در پایان لازم است مطلبی را که فقط مربوط به انگیزش هست بیان کنیم و آن این است که  براى اين‏كه زن، در مرحله انگيزش تحريك مناسب قرار گيرد، مرد بايد نظافت در بدن و لباس‏هاى زير را رعايت كند؛ زيرا اگر زن در حين معاشقه، متوجّه شود كه بدن مرد يا لباس او كثيف است يا زير ناخن‏هاى او پر از چرك است، تمايل خود را به نزديكى كردن، از دست مى‏دهد. در روايت آمده است كه عدم رعايت نظافت از سوى مردان، به حدّى در زن تأثير منفى مى‏گذارد كه ممكن است كاملا از شوهر خود، دل‏سرد و دل‏زده شود و به سوى مردان ديگرى كه آراسته و مرتب‏اند جذب گردد و به اين ترتيب، حتّى پاك‏دامنى خود را هم از دست بدهد.[46]

13)                        سستی ایمان و باز ماندن از کارهای جدی زندگی

گناه دیدن فیلمهای مستهجن، پیوند انسان با خدا را سست و در صورت استمرار، این پیوند را قطع و ایمان او را زایل می گرداند؛ غریزه جنسی انسان را به طور افراطی تحریک کرده؛ او را از فعالیت های مثبت انسانی بازداشته؛ به سمت ارتکاب فحشا و منکرات سوق می دهد. بدین وسیله انسانیت انسان که سرمایه وجودی انسان است را از او سلب می کند.

از امام على عليه السلام نقل شده: تقواى بسيار داشتن، مهار كردن شهوت‏ و تسلّط بر هوس، از نشانه‏هاى ايمان‏ است.[47]

ترك اعمال شهوت‏انگيز زاييده حالتى است كه آن را صبر مى‏نامند و آن عبارت از پايدارى انگيزه دين در برابر انگيزه شهوت است، و استقامت انگيزه دين نتيجه دانستن عداوت و تضادّ شهوات با اسباب سعادت در دنيا و آخرت است.

پس هرگاه يقين او يعنى شناختى كه آن را ايمان مى‏گويند قوى شود يقين حاصل مى‏كند كه شهوات دشمنانى راهزن راه خدايند و در اين صورت استقامت انگيزه دينى او قوّت مى‏يابد و در نتيجه اعمالى كه انجام مى‏دهد بر خلاف خواست شهوات اوست؛ و ترك شهوتها جز به نيروى انگيزه دين كه ضدّ انگيزه شهوت است تحقّق نمى‏يابد. قوّت معرفت و ايمان‏ پيروى از شهوات را تقبيح مى‏كند و عاقبت آنها را زشت مى‏شمارد [48]

آتش محسوس را با آبى توان خاموش ساخت. اما آتش شهوت‏ را جز با نور ايمان‏ خاموش كردن ممكن نيست. و اگر با ايمان خاموش نگردد آدمى را تا به آتش دوزخ بكشاند.[49]

 

14)                        محروم شدن از حضور قلب در عبادات

هشیار بودن این تصاویر در ذهن و مرور دائمی و ناخودآگاه آن، حضور قلب را در عبادات به خطر می اندازد و تکرار نافرمانی خدا، بهره رابطه با او را از لذت می اندازد.

امام سجّاد عليه السلام، يكى از علل كسلى (بى‏حالى) در هنگام نمازگزاردن و عبادت كردن را بى‏حيايى و كم حيايى مى‏داند.[50] 

پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله فرمود:هيچ مسلمانى نيست كه چشمش به نامحرم بيفتد و سپس به خاطر خدا از آن، در پوشد، مگر اين‏كه خداوند، براى او توفيق عبادتى دهد كه شيرينى آن را در قلبش مى‏يابد.[51]

در برخى از آموزه‏هاى اسلامى، آمده است كه ترك اين عمل، نه‏تنها موجب مى‏شود كه فرد، شيرينى عبادت را بچشد، بلكه موجب خوش‏حالى او نيز مى‏شود و درنتيجه، توفيقات بعدى را به روى خود باز مى‏كند.

رسول خدا صلّى اللّه عليه و اله مى‏فرمايد:

نگاه كردن به زيبايى‏هاى زنان، تيرهاى شيطان است كه هركس از اين نگاه‏ها صرف نظر كند، خداوند مزّه عبادت را به او مى‏چشاند كه اين مايه شادمانى وى است.

با توجه به روایات فوق که بیان کردیم یکی از عوامل مهم لذت نبردن از نماز و خشوع نداشتن در عبادت بخاطر این است که حق چشم را که کنترل آن است از نگاههای هوس انگیز و شهوانی مثل دیدن فیلمهای مستهجن ، ادا نشده است.

 

 

حادثه تلخ:

خانمی نقل میکنه:

شوهر سابق من با دید ن این فیلم ها به انحراف رفت اول ازدواجمون این جور فیلم ها را می دید اما پنهانی بعد آشکار نصف شب پا می شد می دید و نمی گذاشت من بخوابم ماهواره را روشن ی کرد آخرش هم جلوی بقیه از اونا تعریف می کرد آخرش آنقدر بی حیا شد که با دوربین توی خونه های مردم را تا پاسی از شب دید می زد و چت و آخرش هم خیانت  حالم دیگه ازش بهم می خورد ازش جدا شدم اونم رفت یه دختر را گرفت یک سال نیست که دارن جدا می شن به خدا ته ته این ماهواره این فیلمها این گوشی ها و چت نابودیه تو را خدا به خانواده ها اطلاع بدین دختراشون را به مومن بدن نه به از خدا بی خبر که همش توی عذاب باشن آنقدر پست می شن که از انسانیت نزول می کنند به حیوانیت و بلکه پایین تر شوهر من آخرش مثل دیونه ها توی آشغال های همسایه ها را می گشت آلات جلوگیری از بارداری پیدا کنه با آینه خونه همسایه های بقلیمون را دید می زد آرامش نداشت آنقدر پیش مشاور و روانپزشک رفتیم فایده نکرد می گفتند توی ایران هنوز درمانی نداره جووناخودتون را فنا نکنید به اینا می گن معتاد جنسی که صد هزار بار از معتاد بدتره جونتا می ذاری مهریه را می بخشی و فرار

سه تا مساله:

 آیت الله سیستانی

پرسشآیا نگاه کردن به تصویر مبتذل حرام است؟ 

پاسخبا شهوت و ترس وقوع در حرام، حرام است و بدون آن هم ـ بنابر احتیاط واجب جایز نیست

 

آیت الله مکارم شیرازی

سؤالنگاه کردن به تصاویر مستهجن در صورتى که هیچ اثر سوئى روى فرد نداشته باشد چه حکمى دارد البته از نظر فقهى مراد است نه از لحاظ اخلاقى؟ 

جوابجایز نیست زیرا تصاویر مستهجن منشأ فساد است


 

آیت الله بهجت

 
سؤالنظر به بخش هاى مستهجن و وقيح فيلم ها براى كسى كه آن ها را سانسور و اصلاح مى كند، چه حكمى دارد؟ 

جوابسانسور كردن ضرورت نيست، چون مى  توانند اصلاً آن را پخش نكنند


 کلید واژه ها:

آثار ,تخریبی ,عکس ,فیلمهای , مستهجن ,هرزه ,بینی , کنترل , چشم, شبکه اجتماعی ,ماهواره, اینترنت ,جشنها ,عروسیها,تضعیف ,میل ,جنسی ,همسران,تاثیرات,زناشویی ,آلوده ,کسل ,بی

تمایل ,خانواده, فیزیکی, معنوی, تبعیض, ابزاری ,همسر سقوط ,شخصیت ,زن,تحریک ,کاذب ,رابطه .عاطفی ,غریزه, الطَّرُوقَة,تضعیف , عقلانیت,آرامش ,گناه ,عفت ,اجتماعی, لذت ,مهار, نقش ,تصاویر, قلب, مغز ,انزوا ,کاهش ,دیدن,پورنو

سکس ,آسیب ,جسم, مخرب, قناعت ,فکری ,پرخاشگری ,معاشقه ,سستی ,ایمان,جدی , زندگی ,شهوت ,حادثه ,تلخ ,مساله ,مبتذل ,حرام ,فقهى

خلاصه:

1)      آثار تخریبی دیدن عکس و فیلمهای مستهجن

2)      آثار هرزه بینی و کنترل نکردن چشم

3)      کنترل چشم در زمان ورود به شبکه های اجتماعی و ماهواره ای

4)      کنترل چشم در زمان کار با پدر جد ماهواره یعنی اینترنت

5)      کنترل چشم در رفت و آمدها و جشنها و عروسیها

6)      تضعیف میل جنسی همسران و تاثیرات منفی در رابطه زناشویی

7)      دور شدن از خانواده خود از جهت فیزیکی و معنوی

8)      ایجاد تبعیض جنسی و ابزاری شدن همسر وسقوط شخصیت زن

9)      ایجادتحریک دائم و کاذب

10)  ترک رابطه عاطفی با همسر خود

11)  هدر رفتن غریزه جنسی مرد

12)  تضعیف  عقلانیت انسان و آرامش و وادار به گناه و از بین رفتن عفت اجتماعی با لذت جویی مهار نشده

13)  نقش بستن تصاویر مستهجن جنسی در قلب و مغز

14)  انزوا و کاهش روابط اجتماعی در پی دیدن فیلم های پورنو(سکس)

15)  آسیب دیدن جسم انسان  

16)  دیدن فیلمهای مستهجن حتی بدون لذت جنسی و آثار مخرب آن مثل از بین رفتن

17)  قناعت به همسر خود و هرزه بینی و هدر رفتن نیروهای فکری و...

18)  پرخاشگری در امور جنسی

19)  سستی ایمان و باز ماندن از کارهای جدی زندگی

20)  محروم شدن از حضور قلب در عبادات

21)  حادثه تلخ

22)  بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الائمة الأطهار عليهم‏السلام / ج‏69 / 199 / باب 105 جوامع مساوي الأخلاق 

 

[3] - تربيت جنسى: مبانى، اصول و روشها از منظر قرآن و حديث ؛ ص154

 

[4] - المحجّة البيضاء: ج 3 ص 110.

[5] - الفردوس: ج 1 ص 294 ح 1161 عن أنس.

تحكيم خانواده از نگاه قرآن و حديث ؛ ص335

 

[6] - تربيت جنسى: مبانى، اصول و روشها از منظر قرآن و حديث، ص: 28

 

[7] - تهذيب الأحكام، ج 7، ص 403؛ وسائل الشيعة، ج 14، ص 179؛ تحف العقول، ص 442.

 

[8] مصباح الشريعة / 10 / الباب الثالث في غض البصر

مناهج أنوار المعرفة فى شرح مصباح الشريعة و مفتاح الحقيقة / ج‏1 / 559 / باب سى و يكم در فرو بستن چشم 

ينابيع الحكمة / ج‏5 / 155 / الأخبار 

[9] - غرر و درر ازکلمات گهربار و کوتاه علی علیه السلام، ح 1029

[10] - همان، ح 3925

[11] - مستدرك الوسائل، ج 11، ص 211

[12] -همان  

[13] - نهج‏البلاغه، ج 1، ص 211

[14] -الكافى، ج 1، ص 17؛ مستدرك الوسائل، ج 11، ص 344

[15] - غررالحكم، ح 8226

[16] - همان: ح 5776

[17] -غررالحكم، ح 601

[18] - همان، ح 876

[19] - همان، ح 1789

[20] - همان، ح 8140

[21] -همان، ح 1458

[22] -همان، ح 6790

[23] -همان، ح 5899

[24] - همان، ح 8999

[25] - همان، ح 3486 و 1048

[26] - همان، ح 2671

[27] - طبقات ابن سعد، ج 7، ص 423

[28] - تحف العقول، ص 117

[29] -غررالكم، ح 4254

[30] - همان، ح 5390

[31] -بحار الأنوار، ج 1، ص 161

[32] - تحف العقول، ص 17

[33] - غررالحكم، ح 2440

[34] - به نقل از جوان، هيجان و خويشتندارى ؛ ص133 گروه نويسندگان حديث زندگى، جوان، هيجان و خويشتندارى، 1جلد، موسسه علمى فرهنگى دار الحديث، سازمان چاپ و نشر - قم - ايران، چاپ: 1.

 

[35] - نهج البلاغة (للصبحي صالح) / 548 / [417] 409 

 

[36] - تربيت جنسى: مبانى، اصول و روشها از منظر قرآن و حديث / 41 / الف. وجود غريزه جنسى 

[37] - جوان، هيجان و خويشتندارى ؛ ص46

 

[38] -سوره بقره، آيه 143

[39]- جوان، هيجان و خويشتندارى، ص: 145

[40] - عيون أخبار الرضا عليه السّلام، ج 2، ص 68؛ بحار الأنوار، ج 61، ص 359.

[41] - كتاب من لا يحضره الفقيه، ج 3، ص 553؛ مكارم الأخلاق، ص 211.

 

[42] - تربيت جنسى: مبانى، اصول و روشها از منظر قرآن و حديث ؛ ص272

[43] - الكافى، ج 5، ص 569؛ وسائل الشيعة، ج 20، ص 23.

[44] - مستدرك الوسائل، ج 14، ص 221؛ بحار الأنوار، ج 62، ص 327.

[45] - آنچه زنان مى‏خواهند مردان بدانند، ص 331 و 338.به نقل تربيت جنسى: مبانى، اصول و روشها از منظر قرآن و حديث، ص: 274

[46] - تربيت جنسى: مبانى، اصول و روشها از منظر قرآن و حديث، ص: 276

[47] - غرر الحكم: ج 6 ص 451 ح 10968.

[48] - راه روشن؛ ترجمه المحجة البيضاء فى تهذيب الإحياء / ج‏7 / 142 / حقيقت صبر و معناى آن 

[49] شرح مثنوى ؛ ج‏1 ؛ ص213-شهيدى، جعفر، شرح مثنوى  

[50] - مصباح المتهجّد، ص 588؛ إقبال الأعمال، ج 1، ص 164؛ بحار الأنوار، ج 98، ص 87.(در دعای ابوحمزه)

[51] - كنز العمّال، ج 5، ص 327. به نقل از میزان الحکمه

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :

حديث

    قَالَ الصادق علیه السلام : مَسْحُ الْوَجْهِ بَعْدَ الْوُضُوءِ يَذْهَبُ بِالْكَلَفِ وَ يَزِيدُ فِي الرِّزْق‏ وَ أُمِرَ بِمَسْحِ الْحَاجِبِ وَ أَنْ يَقُولَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الْمُحْسِنِ الْمُجْمِلِ الْمُنْعِمِ الْمُفَضِّلِ فَلَا تَرْمَدُ عَيْنَا

    و فرمود: دست كشيدن بچهره پس از وضوء ككمك چهره را بزدايد، و روزى را فراوان كند، تذکر: قبل از وضو پاهای خود را خوب بشویید تا تمیز شود که وقتی مسح کشیدید رغبت داشته باشید که آب دست و مسحتون را روی صورت بکشید. البته مومن همیشه باید پاهایش تمیز باشد. و فرمود: بابرو دست كشند و گويند: االْحَمْدُ لِلَّهِ الْمُحْسِنِ الْمُجْمِلِ الْمُنْعِمِ الْمُفَضِل‏تا چشم درد نگيرد،

    بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج‏59، ص: 27

لينک هاي مفيد