Delicious facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 241496
تعداد مشاهدات : 23

بخشی از تفسیر قرآن بر اساس طرح خصال عددی شش قسمت از خصالهای عددی مربوط به سوره حمد

بخشی از تفسیر قرآن بر اساس طرح خصال عددی شش قسمت از خصالهای عددی مربوط به سوره حمد

بخشی از تفسیر قرآن بر اساس طرح خصال عددی شش قسمت از خصالهای عددی مربوط به سوره حمد 17 اسم برای سوره حمد(بخشی از نامهای این سوره): بخشی از خواص خواندن سوره حمد فریاد و ناله های چهارگانه شیطان: سه قسمت سوره حمد: ورود به هشت در بهشت با سوره حمد: هفت حرفی که در سوره حمد نیست(به نقل از علمای اذکار):

بخشی از تفسیر قرآن بر اساس طرح خصال عددی

شش قسمت از خصالهای عددی مربوط به سوره حمد

سوره حمد:

در ابتدا خصلتهایی که مربوط به سوره حمد هست بیان شده و پس از آن خصلتهای مربوط به آیات آن ذکر می شود:

قسمت اول:

17 اسم برای سوره حمد(بخشی از نامهای این سوره):

1)     فاتحة الكتاب (چون قرآن با آن شروع می شود)

2)      سوره حمد (چون مشتمل بر حمد و شکر است)

3)     شكر  (چون مشتمل بر حمد و شکر است)

4)      دعا (چون مشتمل بر مهمترین دعا و جامع همه دعاهاست)

5)      ام القرآن (چون جامع همه مطالب قرآن کریم است)

6)       ام الكتاب (چون جامع و اصل همه مطالب قرآن کریم است)

7)      سبع مثانى (چون هفت و دو   دارد. مثلا هفت آیه و دوبار نازل شده است و یا هفت آیه و دو بار در نماز خوانده می شود و یا اینکه هفت آیه دارد و دو نصف می شود نصفش صفات خداوند و نصفش صفات بنده خداوند و یا هفت کلمه دارد هر کدام دو بار تکرار می شود)

8)      وافى (چون همه آن باید در نماز خوانده شود بر خلاف سوره های دیگر در نمازهای مستحبی )

9)      كافى (چون سوره های دیگر به آن محتاجند ولی سوره حمد مستغنی از سوره های دیگر است[1] و لذا در نماز می شود به آن اکتفا کرد)

10)  اساس (چون اساس یعنی اصل و سوره حمد  به جهت جامعیتش اصل قرآن کریم است)

11)  شفا (چون پیامبر گرامی فرموده سوره حمد شفای هر دردی است  به جز مرگ [2].)

12)  صلاة ( چون در روایت آمده نماز نیست مگر به فاتحه الکتاب[3])

13)  كنز (چون سوره حمد از گنجهای عرش است[4] )

14)  تعليم مسئله (چون خداوند در این سوره یاد داده که چگونه از خداوند حاجت بخواهیم که مراحل پنجگانه دعا را در تفسیر همین سوره ذکر می کنیم)

15)  سوره مناجات (چون بنده خداوند در این سوره با خدای خودش مناجات می کند. اهدنا الصراط المستقیم)

16)  تفويض (چون بنده خداوند در این سوره همه امورات خودش را به خدای خودش تفویض می کند ایاک نستعین)

17)  رقيه(زيرا كه افسون جميع گزندگان و درندگان است‏) [5]


 

قسمت دوم:

بخشی از خواص خواندن سوره حمد

1)      شفاى جميع دردها و دفع کننده  مریضیها مخصوصا اگر 70 مرتبه خوانده شود

2)     عطای پاداش خواندن هر آیه ای که از آسمان نازل شده است با خواندن سوره فاتحه [6]

3)     دفع بلاها مگر مرگ.

4)     بالا برنده درجات خواننده است در بهشت اعلا

5)     عصبانی کردن شیطان چون ابليس ملعون وقت نزول اين سوره به فرياد آمد، [7]

6)      ثواب قرائت دو سوم قرآن کریم و ثواب  انفاق به همه مؤمنان[8]

 

قسمت سوم:

فریاد و ناله های چهارگانه شیطان:

1)     هنگام لعن او از طرف خداوند

2)     هنگام خروج او از بهشت

3)     هنگام بعثت پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله 

4)     هنگامى نزول سوره فاتحه.[9]


 

قسمت چهارم:

سه قسمت سوره حمد:

1)     اول سوره حمد : حمد خداوند

2)     وسط سوره حمد: اخلاص

3)     آخر سوره حمد : درخواست و دعا .[10]

قسمت پنجم :

ورود به هشت در بهشت با سوره حمد:

1)     درِ «معرفت» كه نمازگزار با گفتن (وجّهت وجهي للذي فطر السموات والأرض[11]) [12] از آن وارد بهشت مي‏شود.

2)     درِ «ذكر» با تلاوت آيه  بسم الله الرّحمن الرّحيم

3)     درِ «شكر» با آيه كريمه (الحمد لله ربّ العالمين

4)     درِ «رجاء» با قرائت آيه (الرّحمن الرّحيم

5)     درِ «خوف» با ذكر آيه (مالك يوم الدّين

6)      درِ «اخلاص» با گفتن (إيّاك نعبد وإيّاك نستعين

7)     درِ «دعا و تضرّع» با تلاوت آيه (اهدنا الصّراط المستقيم

8)     درِ «اقتدا به ارواح پاك» با قرائت آيه (صراط الّذين أنعمت عليهم...) [13]


 

قسمت ششم :

هفت حرفی که در سوره حمد نیست(به نقل از علمای اذکار):

1)     «ث» نيست كه اشتقاق آن از ثبور است و خواننده اين سوره را با ثبور كار نيست،

2)      «جيم »نيست كه اشتقاق آن از جهنّم  و (و در نقل دیگرجحیم است ) و خواننده اين سوره را با جهنّم كار نيست،

3)     «خاء» نيست كه اشتقاق آن از خذلانست ( و در نقل دیگر خوف محشر ) و خواننده اين سوره را با خذلان كار نيست،

4)     «ز» نيست كه اشتقاق آن از زقّوم‏ است و خواننده اين سوره را با زقّوم كار نيست،

5)     «شين» نيست كه اشتقاق آن از شراب حميم است ( و در نقل دیگر شقاوت ابدی ) و خواننده اين سوره را با شراب حميم كار نيست

6)      «ظا» نيست كه اشتقاق آن از «لظى» است (و در نقل دیگر ظلمت قیامت )و خواننده اين سوره را با لظى كار نيست،

7)     «فا» نيست كه اشتقاق آن از فراق(دوستان و نعمتها) است و خواننده اين سوره را با فراق كار نيست. [14]

بعضی از مفسرین مطلب فوق را از امام هادی نقل کرده اند[15] در این روایت امام هادی علیه السلام فرموده:

1)     ثآء ثبور [16] است

2)     جیم جحیم [17] است

3)     خاء خیبه [18]است

4)     زاء رقوم [19] است

5)     شین شقاوت و تیر بختی  است

6)      ظاء ظلمت و تاریکی  است

7)     فاء فرقه است ( جدا از حق و رحمت خداوند و بهشت)

 

 

خصالهای , عددی ,حمد,اسم ,نامهای ,خواص ,فریاد ,ناله ,شیطان,قسمت ,هشت ,بهشت ,هفت ,حرفی ,اذکار

                                                                                                 

 نویسنده : براتعلی حقشناس



[1] - قال رسول الله صلی الله علیه و آله:ام القرآن عوض عن غيرها و ليس غيرها عوضا عنها

مجمع البيان فى تفسير القرآن / ج‏1ص 87   
التفسير الكبير (مفاتيح الغيب) / ج‏1 ص158 / الباب الأول أسماء الفاتحة و سببها 
الفرقان فى تفسير القرآن بالقرآن و السنة / ج‏1 ص 64

[2] - الكشف و البيان عن تفسير القرآن / ج‏1 ص129 / فصل في أسماء هذه السورة 

مواهب الرحمان في تفسير القرآن (سبزوارى) / ج‏1 ص 46   

تفسير البيان الصافى لكلام الله الوافى / ج‏5 ص298 باب 3 - آثار فاتحة الكتاب في النشأة الاولى

[3] - التفسير الكبير (مفاتيح الغيب) / ج‏15 / 440 / [سورة الأعراف(7): آية 204] 

روح المعانى فى تفسير القرآن العظيم و السبع المثانى / ج‏15 / 125 / [سورة المزمل(73): آية 20] 

تفسير من وحى القرآن / ج‏1 / 91 / موقع الفاتحة من الصلاة 

[4] - التفسير الكبير (مفاتيح الغيب) / ج‏1 ص 159 الباب الثاني في فضائل هذه السورة، و فيه مسائل  

الكشف و البيان عن تفسير القرآن / ج‏1 ص 89 

تفسير اثنا عشرى / ج‏1 / 23 / سورة الفاتحه 

العروة الوثقى از شیخ بهایی ص 390 

[5] - تفسير منهج الصادقين فى الزام المخالفين، ج‏1، ص: 19- با تلخیص

[6] - تفسير نور الثقلين، ج‏1، ص: 4- از پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله- تسنيم، جلد 1ْ -  صفحه 274

[7] - تفسير اثنا عشرى، ج‏1، ص: 26 از پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله

[8] - تسنيم، جلد 1ْ -  صفحه 275]

[9] - تفسير برهان، جلد اوّل، صفحه 42 حديث 19. به نقل تفسير اثنا عشرى، ج‏1، ص: 26

تفسير نور الثقلين، ج‏1، ص: 4- از امام صادق علیه السلام

كتاب التفسير،  از عیاشی ج‏1، ص: 19

[10] - كتاب التفسير از عیاشی    ج‏1    19  - حدیث از موسی بن جعفر علیه السلام از امام ضادق علیه السلام  

[11] - مستحب هست قبل از تکبیره الاحرام این آیه را بخوانیم

[12] - تسنيم - ج 1 صفحه 273

[13] - مرحوم صدرالمتألّهين مي‏گويد:

سوره مباركه حمد با مقدمه‏اي كه در نماز بدان افزوده مي‏شود بر روي هم هشت بخش را تشكيل مي‏دهد كه با درهاي هشتگانه بهشت مرتبط است و نمازگزاري كه سوره حمد را با آداب ويژه آن در نماز قرائت كند، از همه درهاي هشتگانه بهشت بدان راه يافته است. تسنيم - ج 1 صفحه 273

[14] - تفسير اثنا عشرى    ج‏1    48    

[15] - بعضی از مفسرین کلام فوق را با کمی اختلاف از کتاب احتجاج از امام هادی علیه السلام نقل کرده اند.ولی آن حدیث را در کتاب احتجاج نیافتیم. 

[16] - واژه" ثبور" در اصل به معنى" هلاك و فساد" است، و به هنگامى كه انسان در برابر چيز وحشتناك و مهلكى قرار مى‏گيرد گاهى فرياد" وا ثبورا"! بلند مى‏كند كه مفهومش" اى مرگ بر من است". تفسير نمونه    ج‏15    37    

[17] - جحيم از ماده" جحم" (بر وزن شرم) به معنى شدت برافروختگى آتش است و به شدت غضب نيز گفته مى‏شود، بنا بر اين جحيم به معنى جايى است كه آتش شعله‏ور و برافروخته‏اى دارد و اشاره به دوزخ است. تفسير نمونه    ج‏14    136    

[18] - " خاب" از ماده" خيبة" (بر وزن غيبت) به معنى از دست رفتن مطلوب است كه با كلمه نااميدى در فارسى تقريبا مساوى است. تفسير نمونه    ج‏10    302     (مايوس و نااميد از ثواب الهى)‏

[19] - " زقوم" به گفته اهل لغت اسم گياهى است تلخ و بد بو و بد طعم‏ 

و به گفته بعضى از مفسران اسم گياهى است كه داراى برگهاى كوچك و تلخ و بد بو است و در سرزمين" تهامه" مى‏رويد و مشركان با آن آشنا بودند 

و در تفسير" روح المعانى" اضافه مى‏كند اين گياه شيره‏اى دارد كه وقتى به بدن انسان مى‏رسد ورم مى‏كند 

" راغب" در" مفردات" مى‏گويد: زقوم هر نوع غذاى تنفرآميز دوزخيان است.

" لسان العرب" مى‏گويد: اين ماده در اصل به معنى بلعيدن آمده است. تفسير نمونه    ج‏19    70    

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :

حديث

    قَالَ الصادق علیه السلام : مَسْحُ الْوَجْهِ بَعْدَ الْوُضُوءِ يَذْهَبُ بِالْكَلَفِ وَ يَزِيدُ فِي الرِّزْق‏ وَ أُمِرَ بِمَسْحِ الْحَاجِبِ وَ أَنْ يَقُولَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الْمُحْسِنِ الْمُجْمِلِ الْمُنْعِمِ الْمُفَضِّلِ فَلَا تَرْمَدُ عَيْنَا

    و فرمود: دست كشيدن بچهره پس از وضوء ككمك چهره را بزدايد، و روزى را فراوان كند، تذکر: قبل از وضو پاهای خود را خوب بشویید تا تمیز شود که وقتی مسح کشیدید رغبت داشته باشید که آب دست و مسحتون را روی صورت بکشید. البته مومن همیشه باید پاهایش تمیز باشد. و فرمود: بابرو دست كشند و گويند: االْحَمْدُ لِلَّهِ الْمُحْسِنِ الْمُجْمِلِ الْمُنْعِمِ الْمُفَضِل‏تا چشم درد نگيرد،

    بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج‏59، ص: 27