Delicious facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 54390
تعداد بازدید : 1145

راهکارهای مهم قرائت قرآن کریم با هشت کار

تلاوت حق تلاوت راهکارهای مهم برای تاثیر گذاری قرائت قرآن کریم یکی از شرایط مهم قرائت قرآن کریم از منظر قرآن در حین قرائت قرآن کریم هشت کار انجام دهیم مردم در برابر آيات الهى سه گروهند:

 تلاوت حق تلاوت

یکی از شرایط مهم قرائت قرآن کریم از منظر قرآن

در حین قرائت قرآن کریم هشت کار انجام دهیم

(الَّذِينَ آتَيْناهُمُ الْكِتابَ يَتْلُونَهُ حَقَّ تِلاوَتِهِ أُولئِكَ يُؤْمِنُونَ بِهِ‏).

از آنجا كه جمعى از حق طلبان يهود و نصارى، دعوت پيامبر اسلام ص را لبيك گفتند و اين آئين را پذيرا شدند، قرآن پس از مذمت گروه سابق از اينها به نيكى ياد مى‏كند و مى‏گويد:" كسانى كه كتاب آسمانى را به آنها داديم و از روى دقت آن را تلاوت كرده و حق تلاوتش را (كه تفكر و انديشه و سپس عمل است) ادا كردند به پيامبر اسلام ع ايمان مى‏آورند"

مردم در برابر آيات الهى سه  گروهند:

1)      گروهى تمام اصرارشان بر اداى الفاظ و حروف از مخارج آن است آنها دائما در فكر وقف و وصل و حروف يرملون و شد و مدند و كمترين اهميتى به محتوى و معنى، تا چه رسد به عمل كردن به آن، نمى‏دهند، به گفته قرآن اينها همانند حيوانى هستند كه كتابهايى بر او حمل شده باشد (كَمَثَلِ الْحِمارِ يَحْمِلُ أَسْفاراً- سوره جمعه آيه 5).

گروهى ديگر از الفاظ فراتر رفته و در معانى دقت مى‏كنند و در ريزه‏كاريها و نكات قرآن مى‏انديشند و از علوم آن آگاهند اما از عمل خبرى نيست!.

2)     ولى گروه سومى هستند كه مؤمنان راستينند، قرآن را به عنوان يك كتاب عمل، و يك برنامه كامل زندگى پذيرفته‏اند، خواندن الفاظ و انديشه در معانى و درك مفاهيم اين كتاب بزرگ را مقدمه‏اى براى عمل مى‏دانند، و لذا هر زمان قرآن مى‏خوانند روح تازه‏اى در كالبد آنها پيدا مى‏شود، تصميم و اراده تازه، آمادگى و اعمال تازه، و اين است حق تلاوت. [1]


 

تفسیر حق تلاوت در کلام امام صادق علیه السلام :

در حديثى از امام صادق ع در تفسير آیه 121 بقره  مى‏خوانيم كه فرمود:

1)      قَالَ يُرَتِّلُونَ آيَاتِهِ آيات آن را با دقت بخوانند

2)     وَ يَتَفَقَّهُونَ فِيهِ و حقايق آن را درك كنند و با فهم و تدبر و تفکر می خوانند

3)    وَ يَعْمَلُونَ بِأَحْكَامِهِ و به احكام آن عمل بنمايند

4)     وَ يَرْجُونَ وَعْدَهُ به وعده‏هاى آن اميدوار( به آیات وعد و نعمت و بهشت که می رسند با امید می خوانند)

5)     وَ يَخَافُونَ وَعِيدَهُ و از وعيدهاى آن ترسان باشند( به آیات وعید و عذاب و چهنم که می رسند با ترس می خوانند )

6)     وَ يَعْتَبِرُونَ بِقِصَصِهِ از داستانهاى آن عبرت گيرند

7)    وَ يَأْتَمِرُونَ بِأَوَامِرِهِ به اوامرش گردن نهند

8)     وَ يَتَنَاهَوْنَ عَنْ نَوَاهِيهِ و نواهى آن را بپذيرند

 مَا هُوَ وَ اللَّهِ حِفْظَ آيَاتِهِ وَ دَرْسَ حُرُوفِهِ وَ تِلَاوَةَ سُوَرِهِ وَ دَرْسَ أَعْشَارِهِ وَ أَخْمَاسِهِ به خدا سوگند منظور حفظ كردن آيات و خواندن حروف و تلاوت سوره‏ها و ياد گرفتن اعشار و اخماس‏ آن نيست

 حَفِظُوا حُرُوفَهُ وَ أَضَاعُوا حُدُودَهُ وَ إِنَّمَا تَدَبُّرُ آيَاتِهِ وَ الْعَمَلُ بِأَحْكَامِهِ   آنها حروف قرآن را حفظ كردند اما حدود آن را ضايع ساختند، منظور تنها اين است كه در آيات قرآن بينديشند و به احكامش عمل كنند، چنان كه خداوند مى‏فرمايد: اين كتابى است پر بركت كه ما بر تو نازل كرديم تا در آياتش تدبر كنند"[2]

 

 

 



[1] - تفسير نمونه    ج‏1    432    

 

[2] - إرشاد القلوب إلى الصواب    ج‏1    78    الباب التاسع عشر في قراءة القرآن المجيد

مجموعة ورام(تنبيه الخواطر)    ج‏2    236    الجزء الثاني‏

 

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :

حديث

    وَ رُوِيَ أَنَّ الرَّجُلَ يَكْذِبُ الْكَذِبَةَ فَيُحْرَمُ بِهَا صَلَاةَ اللَّيْلِ فَإِذَا حُرِمَ صَلَاةَ اللَّيْلِ حُرِمَ بِذَلِكَ الرِّزْق‏ إرشاد القلوب إلى الصواب ج‏1 93 الباب الثاني و العشرون في فضل صلاة الليل

    روايت شده مردى كه دروغ بگويد از نماز شب محروم مى‏شود پس هر گاه از نماز شب محروم شد بدين جهت از روزى فراخ محروم مى‏شود

لينک هاي مفيد