Delicious facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 74737
تعداد مشاهدات : 1256

تسلیم

معنای تسلیم نبی صلی الله علیه و آله

معنای تسلیم نبی مخالفت با حضرت رسول حضرت صدیقه کبری آیه 64 نساء آیه 65 نساء حدیثی زیبا در بیان و توضیح آیه فوق از آيه فوق در ضمن دو مطلب مهم استفاده مى‏شود: معصوم از گناه. متن حدیث :

معنای تسلیم نبی صلی الله علیه و آله

قابل توجه کسانی که مخالفت با حضرت رسول صلی الله علیه و آله کردند

قابل توجه کسانی که با حضرت صدیقه کبری صلوات الله علیها مخالفت کردند که مخالفت با او مخالفت با پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله هست.

قابل توجه کسانی که اهل بیت و معصومان را دوست دارند ولی از دستورات آنها سرپیچی می کنند.

آیه  64 نساء

وَ ما أَرْسَلْنا مِنْ رَسُولٍ إِلاَّ لِيُطاعَ بِإِذْنِ اللَّهِ وَ لَوْ أَنَّهُمْ إِذْ ظَلَمُوا أَنْفُسَهُمْ جاؤُكَ فَاسْتَغْفَرُوا اللَّهَ وَ اسْتَغْفَرَ لَهُمُ الرَّسُولُ لَوَجَدُوا اللَّهَ تَوَّاباً رَحيماً

و ما هيچ رسولى را نفرستاديم مگر آنكه به يارى و توفيق خدا از وى اطاعت شود. و اگر آنها هنگامى كه به خويشتن ستم كردند نزد تو مى‏آمدند، آن گاه از خداوند آمرزش مى‏خواستند و رسول خدا نيز براى آنها طلب آمرزش مى‏كرد بى‏ترديد خدا را بسيار توبه‏پذير و مهربان مى‏يافتند.

آیه 65 نساء

فَلا وَ رَبِّكَ لا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فيما شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لا يَجِدُوا في‏ أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَيْتَ وَ يُسَلِّمُوا تَسْليماً

پس چنين نيست (كه آنها ايمان داشته باشند)، سوگند به پروردگارت كه آنها ايمان نمى‏آورند تا آن گاه كه تو را در آنچه ميان خود اختلاف دارند داور سازند، سپس در نفس خويش هيچ تنگى و ناراحتى نسبت به آنچه تو حكم داده‏اى نيابند و كاملا تسليم گردند.

حدیثی زیبا در بیان و توضیح آیه فوق

 

در حديثى كه از امام صادق ع در كتاب كافى در تفسير اين آيه نقل شده چنين مى‏خوانيم:" اگر جمعيتى خدا را بپرستند، نماز را بپا دارند، زكات را بپردازند، روزه ماه رمضان و حج را بجا آورند، ولى نسبت به كارهايى كه پيامبر ص انجام داده با سوء ظن بنگرند و يا بگويند: اگر او فلان كار را انجام نداده بود بهتر بود، آنها در حقيقت مؤمنان واقعى نيستند" سپس آيه فوق را امام ع تلاوت فرمود، بعد فرمود:" بر شما باد كه در مقابل خدا و حق هميشه تسليم باشيد".

از آيه فوق در ضمن دو مطلب مهم استفاده مى‏شود:

1- آيه يكى از دلائل معصوم بودن پيامبر ص است زيرا دستور به تسليم مطلق از نظر گفتار و كردار در برابر همه فرمانهاى پيامبر ص و حتى تسليم قلبى در برابر او، نشانه روشنى بر اين است كه او در احكام و فرمانها و داوريهايش نه اشتباه مى‏كند و نه عمدا چيزى بر خلاف حق مى‏گويد، معصوم از خطاست و هم‏

معصوم از گناه.

2- آيه فوق هر گونه اجتهاد در مقام نص پيامبر ص و اظهار عقيده را در مواردى كه حكم صريح از طرف خدا و پيامبر ص در باره آن رسيده باشد نفى ميكند، بنا بر اين اگر در تواريخ اسلامى مى‏بينيم كه گاهى بعضى از افراد در برابر حكم خدا و پيامبر ص اجتهاد و يا اظهار نظر مى‏كردند و مثلا مى‏گفتند پيامبر چنين گفته و ما چنين مى‏گوئيم، بايد قبول كنيم كه عمل آنها بر خلاف صريح آيه فوق است‏[1]

متن حدیث :

و في تفسير العياشي، عن عبد الله بن يحيى الكاهلي عن أبي عبد الله (ع) قال*: سمعته يقول: و الله لو أن‏ قوما عبدوا الله‏ وحده‏ لا شريك‏ له‏ و أقاموا الصلاة، و آتوا الزكاة، و حجوا البيت، و صاموا شهر رمضان- ثم قالوا لشي‏ء صنعه رسول الله ص: لم صنع كذا و كذا؟ و وجدوا ذلك في أنفسهم لكانوا بذلك مشركين، ثم قرأ: فَلا وَ رَبِّكَ لا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَكِّمُوكَ فِيما شَجَرَ بَيْنَهُمْ- ثُمَّ لا يَجِدُوا فِي أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً- مما قضى محمد و آل محمد وَ يُسَلِّمُوا تَسْلِيماً.[2]

أقول: و في معنى الروايتين روايات أخر، و الذي ذكره (ع) تعميم في الآية من جهة الملاك من جهتين: من جهة أن الحكم لا يفرق فيه بين أن يكون حكما تشريعيا أو تكوينيا، و من جهة أن الحاكم بالحكم لا يفرق فيه بين أن يكون هو الله أو رسوله.

و اعلم أن هناك روايات تطبق الآيات أعني قوله: فَلا وَ رَبِّكَ لا يُؤْمِنُونَ‏ إلى آخر الآيات على ولاية علي (ع) أو على ولاية أئمة أهل البيت (ع)، و هو من مصاديق التطبيق على المصاديق، فإن الله سبحانه و رسوله ص و الأئمة من أهل البيت (ع) مصاديق الآيات و هي جارية فيهم.[3]

 

 

 

 

 

 

 

 

 



[1] - تفسير نمونه، ج‏3، ص: 456

[2] - تفسير نور الثقلين، ج‏1، ص: 511

الميزان فى تفسير القرآن    ج‏4    413    

تفسير نور الثقلين    ج‏1    511    

البرهان فى تفسير القرآن    ج‏2    119    

 

[3] - الأمثل فى تفسير كتاب الله المنزل، ج‏3، ص: 302


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :

حديث

    عبد اللَّه بن سنان از امام صادق عليه السّلام روايت كرده است كه رسول خدا صلّى اللَّه عليه و آله و سلّم فرمود: در وقت هر نماز، فرشته‏اى اين صلا دهد كه: اى مردم! بپا خيزيد و با نماز خود آن آتشهايى را كه با دستهاى خود در پشت خويش بر افروخته‏ايد خاموش كنيد

    ثواب الاعمال و عقاب الاعمال شیخ صدوق