Delicious facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 78558
تعداد مشاهدات : 1667

نبودن پنج ویژگی در پنج طایفه محال بودن پنج چیز از پنج نفر

پنج, ویژگی , طایفه ,محال , حسود , خير خواهى , مهربانى , دشمن , احترام , فاسق , وفا ,زن ,فقير, كبر, فقير , نصيحت , محبّت ,بخيل ,آسايش, لذت ,پادشاه ,دروغگو ,مروت ,سفيه , آقایی , نقش , زندگى , ولایت , خداوند ,مومن , منافق ,غبطه , نبودن پنج ویژگی در پنج طایفه محال بودن پنج چیز از پنج نفر پنج چيز از پنج كس محال است توضیح : نظیر این حدیث را می توانیم در روایت زیر بخوانیم: نبودن پنج چیز برای برای پنج گروه : نکاتی مهم در مورد حسد: 1- نقش ويرانگر حسد در زندگى انسانها. 2- تعبيرات تكان دهنده‏اى در روایات برای حسد فرق مومن و منافق: آفت دین :

نبودن پنج ویژگی در پنج طایفه

محال بودن پنج چیز از پنج نفر

قال الصادق علیه السلام : خَمْسٌ‏ مِنْ‏ خَمْسَةٍ مُحَالٌ : حضرت صادق علیه السلام فرمود پنج چيز از پنج شخص محال است

1)        النَّصِيحَةُ مِنَ‏ الْحَاسِد مُحَالٌ خير خواهى از حسود محال است .

2)         وَ الشَّفَقَةُ مِنَ الْعَدُوِّ مُحَالٌ و مهربانى از دشمن محال است.

3)        وَ الْحُرْمَةُ مِنَ الْفَاسِقِ مُحَالٌ و احترام از فاسق محال است.

4)        وَ الْوَفَاءُ مِنَ الْمَرْأَةِ مُحَالٌ و وفا از زن محال است .

5)        وَ الْهَيْبَةُ مِنَ الْفَقِيرِ مُحَالٌ. و جلال و هيبت از فقيرمحال است .[1]

این حدیث به طریق دیگر نیز  از پیامبر گرامی وارد شده است:  

خَمْسَةٌ مِنْ خَمْسَةٍ مُحَالٌ‏ : پنج چيز از پنج كس محال است

1)        الْحَزْمُ‏( الحرم) مِنَ الْفَاسِقِ مُحَالٌ حرمت و بزرگى از فاسق(اگر نسخه "الحرم" باشد به معنی حرمت است و اگر "الْحَزْمُ" باشد به معنی دور اندیشی و بصیرت و دانایی است. کسی که فاسق باشد به وسیله گناه علنی بینایی و بصیرت و فهم او کم می شود.)

2)        وَ الْكِبْرُ مِنَ الْفَقِيرِ مُحَالٌ كبر از فقير

3)        وَ النَّصِيحَةُ مِنَ الْعَدُوِّ مُحَالٌ نصيحت از دشمن

4)        وَ الْمَحَبَّةُ مِنَ الْحَسُودِ مُحَالٌ محبّت از حسود

5)         وَ الْوَفَاءُ مِنَ‏ النِّسَاءِ مُحَال[2] وفا از زنان

توضیح :

 با توجه به اینکه زن و فقیر در ردیف حسود ، دشمن و  فاسق آمده است از اینرو ؛ هر زن و فقیری این صفت را ندارند بلکه زنی وفا ندارد که حیا ندارد و فقیری هیبت ندارد که صبر ندارد . پس زنی که حیا دارد وفادار نیز هست و فقیری که صبر دارد هیبت نیز دارد . مثل بسیاری از زنان  و فقیران مومن و با شخصیت . و نیز می توانیم بگوییم که زمینه بی وفایی برای زنان بیشتر هست که باید خود را از این صفت دور کنند و همچنین فقیران کاری نکنند که هیبت و عظمت و شخصیت خود را از بین ببرند .

 

 

نظیر این حدیث را می توانیم در روایت زیر بخوانیم:

نبودن پنج چیز برای  برای پنج گروه :

قال الصَّادِقِ ع  : خَمْسٌ هُنَّ كَمَا أَقُولُ : على بن راشد از حضرت صادق نقل نمود كه فرمود: پنج چيز همين طورى كه ميگويم هست

1)       لَيْسَتْ لِبَخِيلٍ رَاحَةٌ بخيل آسايش ندارد

2)       وَ لَا لِحَسُودٍ لَذَّةٌ و حسود لذت ندارد

3)       وَ لَا لملوك [لِمَلُولٍ‏] وَفَاءٌ و پادشاه وفا ندارد

4)       وَ لَا لِكَذَّابٍ مُرُوَّةٌ و دروغگو مروت ندارد

5)       وَ لَا يَسُودُ سَفِيهٌ و سفيه عظمت و آقایی ندارد.[3]

نکاتی مهم در مورد حسد:

1-    نقش ويرانگر حسد در زندگى انسانها.

سوره یوسف آیه 10: قالَ قائِلٌ مِنْهُمْ لا تَقْتُلُوا يُوسُفَ وَ أَلْقُوهُ في‏ غَيابَتِ الْجُبِّ يَلْتَقِطْهُ بَعْضُ السَّيَّارَةِ إِنْ كُنْتُمْ فاعِلين‏

گوينده‏اى از آنها (كه بزرگتر و عاقل‏ترشان بود) گفت: يوسف را نكشيد و اگر انجام دهنده كارى هستيد او را در نهان‏گاه چاه بيفكنيد تا برخى از كاروان‏ها او را برگيرند (و از منطقه بيرون برند و بر اين امر تصميم گرفتند

درس مهم ديگرى كه از اين داستان مى‏آموزيم اين است كه چگونه حسد مى‏تواند آدمى را تا سر حد كشتن برادر و يا توليد درد سرهاى خيلى شديد براى او پيش ببرد و چگونه اگر اين آتش درونى مهار نشود، هم ديگران را به آتش مى‏كشد و هم خود انسان را.

2-    تعبيرات تكان دهنده‏اى در روایات برای حسد

حسود و ساخط و صَادٌّ  بودن او و خارج شدن از ولایت خداوند

از پيامبر اكرم ص نقل شده كه فرمود: خداوند موسى بن عمران را از حسد نهى كرد و به او فرمود:

 لَا تَحْسُدَنَّ النَّاسَ عَلَى مَا آتَيْتُهُمْ مِنْ فَضْلِي جهاد النفس  اى فرزند عمران! حسد نكن بر آنچه از فضل وجودم به مردم داده‏ام

وَ لَا تَمُدَّنَّ عَيْنَيْكَ إِلَى ذَلِكَ وَ لَا تُتْبِعْهُ نَفْسَكَ چشمت را بر آنها ندوز، و دل به آنها مبند،

1)       فَإِنَّ الْحَاسِدَ سَاخِطٌ لِنِعَمِي چرا که شخص حسود نسبت به نعمتهاى من بر بندگانم خشمناك است

2)       صَادٌّ لِقَسْمِيَ الَّذِي قَسَمْتُ بَيْنَ عِبَادِي و از قسمتهايى كه ميان بندگانم قائل شده‏ام ممانعت مى‏كند

3)        وَ مَنْ يَكُ كَذَلِكَ فَلَسْتُ مِنْهُ وَ لَيْسَ مِنِّي. [4] هر كس چنين باشد نه او از من است و نه من از اويم"  


 

فرق مومن و منافق:

ٍ فضيل بن عياض از امام صادق عليه السّلام روايت ميكند كه فرمود: إِنَّ الْمُؤْمِنَ‏ يَغْبِطُ وَ لَا يَحْسُدُ وَ الْمُنَافِقُ يَحْسُدُ وَ لَا يَغْبِطُ.[5]

1)       مؤمن به حال ديگران غبطه ميبرد ولى حسودى نميكند،

2)       اما منافق حسد ميبرد و غبطه نميخورد


 

آفت دین :

آفَةُ الدِّينِ‏ الْحَسَدُ وَ الْعُجْبُ وَ الْفَخْرُ. [6]

:" آفت دين و ايمان سه چيز است :

1)       حسد

2)       و خود پسندى

3)       و فخر فروشى".

 



[1] - الخصال ؛ ج‏1 ؛ ص269

إرشاد القلوب إلى الصواب (للديلمي) ؛ ج‏1 ؛ ص195 -   بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏100 ؛ ص225-    من لا يحضره الفقيه ؛ ج‏4 ؛ ص58

[2] - معدن الجواهر و رياضة الخواطر ؛ ؛ ص49

 

[3] - بحار الأنوار (ط - بيروت) ؛ ج‏75 ؛ ص194

[4] - وسائل الشيعة ؛ ج‏15 ؛ ص366

الكافي (ط - دارالحديث) ؛ ج‏3 ؛ ص749

منهاج البراعة في شرح نهج البلاغة (خوئى) ؛ ج‏6 ؛ ص152

[5] - الكافي (ط - دارالحديث) ؛ ج‏3 ؛ ص749

وسائل الشيعة ؛ ج‏15 ؛ ص366

[6] - الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج‏2 ؛ ص307

وسائل الشيعة ؛ ج‏15 ؛ ص366

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :

حديث

    قَالَ الصادق علیه السلام : مَسْحُ الْوَجْهِ بَعْدَ الْوُضُوءِ يَذْهَبُ بِالْكَلَفِ وَ يَزِيدُ فِي الرِّزْق‏ وَ أُمِرَ بِمَسْحِ الْحَاجِبِ وَ أَنْ يَقُولَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الْمُحْسِنِ الْمُجْمِلِ الْمُنْعِمِ الْمُفَضِّلِ فَلَا تَرْمَدُ عَيْنَا

    و فرمود: دست كشيدن بچهره پس از وضوء ككمك چهره را بزدايد، و روزى را فراوان كند، تذکر: قبل از وضو پاهای خود را خوب بشویید تا تمیز شود که وقتی مسح کشیدید رغبت داشته باشید که آب دست و مسحتون را روی صورت بکشید. البته مومن همیشه باید پاهایش تمیز باشد. و فرمود: بابرو دست كشند و گويند: االْحَمْدُ لِلَّهِ الْمُحْسِنِ الْمُجْمِلِ الْمُنْعِمِ الْمُفَضِل‏تا چشم درد نگيرد،

    بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج‏59، ص: 27

لينک هاي مفيد