Delicious facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 94728
تعداد مشاهدات : 7911

حکم رقص در قرآن کریم بعضی از نظریات فقها حیله های ابلیس و رقص

حکم رقص در قرآن کریم بعضی از نظریات فقها حیله های ابلیس و رقص

حکم رقص در قرآن کریم بعضی از نظریات فقها حیله های ابلیس و رقص

حکم رقص  در قرآن کریم

و در عيون  الاخبار الرضا علیه السلام  از محمد بن ابى عباد- كه معروف بوده به رقص‏ و نوشيدن شراب مويز- روايت كرده كه گفت: از حضرت رضا (ع) از رقصيدن پرسيدم، فرمود اهل حجاز درباره آن فتوايى دارند.

و ليكن رقصيدن، خود يكى از مصاديق باطل و لهو است كه حكمش اگر شنيده باشى قرآن كريم بيان كرده و فرموده است:" وَ إِذا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِراماً" . [1]

و نیز در سوره مومنون آیه 3   خداوند یکی از صفات مومنان را اینگونه فرموده است که  و آنان كه از هر بيهوده و زشت رويگردانند. وَ الَّذينَ هُمْ عَنِ اللَّغْوِ مُعْرِضُونَ

 

البته برای حکم شرعی رقص  باید به رساله علمی مراجع تقلید مراجعه کنید

بعضی از نظریات فقها

1)      بعضی رقص را بطور کلی اشکال می دانند ( آیه الله بهجت )[2]

2)      رقص اگر موجب تحری شهوت و ارتکاب گناه و ترتب مفسده شود و یا زن در بین مردان نامخرم برقصد حرام است. ( مرحوم امام و رهبر معظم انقلاب )[3]

3)      ......رقص  از  مصادیق  لهو بوده و سزاوار است که مومن از لهو اجتناب کند ( آیه  الله تبریزی )  [4]

4)      تنها رقص زن برای شوهر و بر عکس آن جایز است  آیه الله وحید و آیه الله سیستانی و آیه الله مکارم[5] ) [6] ( البته به شرطی که با حرام دیگر همراه نشود مثل داخل شدن زن و مرد و یا همرا شدن با غنا و موسیقی لهوی و.....)

 

حیله های ابلیس و رقص

سليمان بن بلال گويد: حضرت رضا عليه السلام از پدرانش روايت ميكرد كه ابليس از هنگام آدم عليه السلام تا بعثت مسيح عليه السلام نزد پيامبران مى‏آمد و با آنها سخن ميگفت، و در ميان آنها بيش از همه با يحيى بن زكريا انس و رفت و آمد داشت.

روزى يحيى گفت: از تو سؤالى دارم، شيطان گفت: تو بزرگتر از اين هستى كه پاسخ سؤال تو را ندهم، اينك هر چه ميخواهى بپرس و من حقيقت را به تو خواهم گفت.

يحيى گفت دوست دارم دام‏هاى تو را كه بوسيله آن مردم را به دام مياندازى مشاهده كنم، شيطان گفت بسيار خوب خواسته‏هاى تو را اجابت ميكنم، وعده داد فردا صبح بار ديگر با تو ملاقات خواهم كرد و دامها را به تو نشان خواهم داد.

روز بعد بامداد كه حضرت يحيى عليه السلام در منزلش نشسته و در انتظار شيطان بود ناگهان مشاهده كرد از يك سوراخى وارد اطاق شد!....... حضرت يحيى گفت: پس اين زنگ چيست كه در دست خود گرفته‏اى؟

گفت اين ساز و آواز است كه مردم را هنگامى كه در مجالس گرد هم آمده‏اند و شراب ميخورند اين زنگ را بصدا مى‏آورم و آنها به رقص و پايكوبى ميپردازند، و شادمانى ميكنند.

در اثر رقص و پايكوبى گروهى بيهوش ميگردند و بعضى پيراهن پاره ميكنند و عده‏اى از فرط مستى و بيخودى انگشتهاى خود را گاز ميگيرند.[7]



[1] - ترجمه تفسير الميزان ج‏15 344 بحث روايتى(رواياتى در ذيل آيات گذشته مربوط به اوصاف مؤمنين، اسراف و اقتار، تبديل سيئات به حسنات و...) 

[2] - دفتر معظم  له فرقا آیه  72

[3] اجوبه  الاستفتاأات  مساله 1168

[4] استفتاأات 1022

[5] استفتاأات آنها

[6] رساله  دانشجویی شماره 16 صفحه 215

[7] - اخبار و آثار حضرت امام رضا عليه السلام         824    (1) از كتاب نوادر


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :

حديث

    قال علی علیه السلام : وَ الشُّبْهَةُ عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ: إِعْجَابٍ بِالزِّينَةِ وَ تَسْوِيلِ النَّفْسِ وَ تَأْوِيلِ الْعِوَج‏ وَ لَبْسِ الْحَقِّ بِالْبَاطِلِ.

    شبهه(که از ارکان کفر است ) بر چهار شعبه است: اعجاب و خوش آمدن از زينت، و فريب دادن نفس، و توجيه كجروى‏ها، و پوشاندن حق به باطل

    كتاب سليم بن قيس الهلالي ؛ ج‏2 ؛ ص951