Delicious facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 95668
تعداد بازدید : 1254

مقدمه کتاب چهل حدیث رضوی همراه با علائم

مقدمه کتاب چهل حدیث رضوی همراه با علائم

مقدمه کتاب چهل حدیث رضوی همراه با علائم توضیح علائم و بیانگر روایات گهربار: تذکرات : علامتهایی که در احادیث بکار گرفته نشده است :

مقدمه :

عشق و وفاداری به احادیث نورانی معصومان که باید مثل جان شیرین آن را دوست داشته باشیم و در احیای آن صبر و تلاش که کلید آن است  داشته باشیم تا از درگاه الهی و چاره ساز درهای دیگری به روی ما باز شود.و از زندگی خود بهره های مادی و معنوی فراوانی ببریم .و رفع مشکلات زندگی کنیم و دل به اندوه نسپریم و تسلیم ناامیدی نشویم .شگفتا از این کلمات که پایان و کرانه ای ندارد . و داروی درد هر بیماری است . چرا که باید دلیرانه از باده عشق آن نوش کرد. تا از سیاهی و بدبختی به خوشبختی نائل شویم.

امام رضا علیه السلام از جدشان رسول خداوند نقل فرموده‏ مَنْ حَفِظَ عَلَى أُمَّتِي أَرْبَعِينَ حَدِيثاً- يَنْتَفِعُونَ بِهَا بَعَثَهُ اللَّهُ تَعَالَى يَوْمَ الْقِيَامَةِ فَقِيهاً عَالِماً[1]

 

امام رضا (ع) فرمود، كه فرستاده خدا (ص) فرموده:

هر كس چهل حديث را براى امت من حفظ كند، تا ايشان از آنها بهره‏مند شوند، خداى او را در روز قيامت فقيه و عالم بر مى‏انگيزد.

حدیث شریف حفظ چهل حدیث بصورت متواتر از عامه و خاصه نقل شده است و حفظ آن در دفتر و نشر و چاپ آن و در  قلب و عمل و یا هدایت کردن امت محمدی صلی الله علیه و آله با آن چهل حدیث  آگر برای خداوند تعالی و طلب روز قیامت باشد هر کدام نسبت به مراتب خودشان آثار گرانبهایی دارد که بخشی از آنها را با توجه به روایات بسیار آن بیان می کنیم :

انسان در قیامت عالم و فقیه محشور می­شود[2] و نیز خداوند او را عذاب نمی­کند [3] و پیامبر اسلام در آن روز شفاعتش را می­کند. [4] و خداوند او را با انبیاء ، صدیقان ، شهداء وصالحان و شایستگان محشور می کند.[5] و نیز خداوند او را می­آمرزد[6] و در روز قیامت رفیق پیامبر اکرم صلی الله و علیه و آله می­شود.[7]

توضیح علائم و  بیانگر روایات گهربار:

 

این علامت وقتی بکار گرفته می شود که بخواهیم از یک مطلب و یا مجموعه ای از مطالب نتیجه گیری کنیم  و معمولا آین علامت در مورد آثار و تبعات چیزی بکار گرفته می شود .

 

 ( )

نمایش یک مجموعه یا چند مجموعه از اضافه ها یا تفریقها و یا علائم دیگر

 

این علامت هنگامی استفاده می شود که بخواهیم  نبودن یک مورد یا چند مورد از یک مجموعه  نسبت به یک موضوع را نمایش دهیم

 

+

این علامت هنگامی استفاده می شود که بخواهیم مجموعه ای از مطالب را نسبت به یک موضوع با هم جمع کنیم حتی در مواردی که ممکن است یکی از آنها کافی باشد ولی اگر وجود همه موارد مجموعه لازم باشد از علامت سیگما() استفاده می شود

 

اگر موضوعی دارای اجزاء یا ارکان و یا ویژگی و یا شرایط مختلفی باشد اعم از اینکه هر کدام زیر مجموعه داشته باشد یا نداشته باشد ولی وجود همه آنها با هم لازم باشد علامت  زیگما بکار گرفته می شود . و مراد ما از این علامت این است که با توجه به علامتهای به اضافه در داخل پرانتز این است که مجموع آنها با حیثیت همه با هم بودن لزوم دارد.

 

÷

این علامت وقتی استفاده می شود که یک موضوع تقسیمات گوناگونی داشته باشد

 

< >

این علامت وقتی استفاده می شود که دو موضوع با هم مقایسه می شوند که کدام کوچکتر یا کدام بزرگتر است .

این علامت وقتی استفاده می شود که دو موضوع از نظر ارزش و جایگاه با هم برابری کنند

مثال : خواندن یک آیه در ماه مبارک رمضان ختم قرآن

 

این علامت وقتی استفاده می شود که دو چیز با هم  از جهاتی  برابر باشند 

   

این علامت وقتی استفاده می شود که بین دو چیز تضاد باشد.

 

٪

این علامت وقتی استفاده می شود که درصد بین دو چیز را بیان کند

مثال: ٪ 9 سلام کردن

       ٪ 1 جواب سلام 


 

تذکرات :

1)       برای هر یک از احادیث متون حدیثی گوناگونی ذکر کردیم  که هم مشخص بشود که یک حدیث می تواند در ابواب و عناوین مختلف ذکر شود که این برای فهم بیشتر حدیث و جایگاه آن موثر است و و نیز مبلغان و مربیان و اساتید محترم حدیث را در ابواب و موضوعات مختلف بیان میکنند.

و علاوه مثلا بعضی از منابع که ذکر می شود منبع تفسیری است از اینرو به بعضی از آیاتی که مربوط به حدیث است دست می یابد و یا بعضی از منابع از شروح می باشد لذا می تواند به شرح مفصل آن حدیث مراجعه کند .

 و نیز وقتی منابع گوناگونی را در اختیار داشته باشد هر منبعی را که دارد و یا دلخواهش است می بیند.

و فایده دیگراین است که انسان به منابع مختلف آشنا می شود.

منابع که در پاورقی هست ترجمه نکردیم بخاطر اینکه ذکر منابع و تعدد آنها برای خواص است که برای آنها نیاز به ترجمه نیست.

 

2)       تمام احادیثی که از چهل حدیث حضرت رضا علیه السلام است . داخل کادر هستند و همراه با علائم و ترجمه می­باشد تا اینکه از توضیحات و یا تذکراتی که برای آن احادیث ذکر شده است کاملا جدا گردد.

 

3)       بخشی از احادیث را آن حضرت از اجداد خود ذکر کرده اند از اینرو آن احادیث روایات معصومان دیگر نیز هست . مثلا اگر حدیثی منبعش کتاب تفسیر امام حسن عسکری علیه السلام است معنایش این است که این حدیث را امام حسن عسکری علیه السلام از اجدادشان وامام رضا علیه السلام نقل فرمودند و یا مثلا منبع حدیث کتاب غرر و درر که کلمات گهر بار امام علی علیه السلام است میباشد . معنایش این است که  امام رضا علیه السلام از اجدادشان و علی علیهم السلام  ذکر کرده اند .

 

4)       یازده تا چهل حدیث در نه موضوع تدوین شده است که با توجه به فهرست اول کتاب موضوعات کلی آنها مشخص می­باشد . البته در موضوع اخلاق و در باب متفرقه دو تا چهل حدیث تدوین شده است از اینرو یازده چهل شده است.

 

5)       البته بعضی از احادیث آن حضرت که ذکر کرده ایم دارای مطالب گوناگونی هستند که هر کدام از آنها بطور کامل می­تواند یک حدیث باشد. از اینرو در این کتاب از آن حضرت بیش از هزار حدیث ذکر شده است .

 

6)       برای بخشی از احادیث فقط توضیح  و یا فقط نکته های جذاب آوردیم و برای بخشی از آن هم توضیح و هم نکات جذاب ذکر کرده ایم . و هدف ما از اینکار علاوه بر روشن شدن بعضی از مفاهیم حدیث جذاب سازی مطالب نیز بوده که امیدوار هستیم مورد استفاده عزیزان قرار گیرد. و نیز اگر یک عزیزی خواست آن حدیث را در جایی ذکر کند مطالب جذاب و مختلفی در حول و حوش آن حدیث داشته باشد البته برای این هدف کار مهم دیگری شده که در شماره بعد ذکر می­کنیم.

 

7)       برای استفاده بیشتر عزیزان از احادیث گهربار و نورانی آن حضرت فهرست الفبایی را تدوین کردیم که برگرفته از بیش از سه هزار عنوان چرا که هر حدیثی را در جاهای مختلف و مربوطه به آن ذکر کردیم تا عزیزان عنوان دلخواه خود را سریع از این فهرست پیدا کنند.

 

8)       این کتاب را به دو بخش تقسیم کردیم . بخش اول یازده تا چهل حدیث در نه موضوع و بخش دوم هفت نوع مسابقه برای استفاده بیشتر از کلمات نورانی آنحضرت و استفاده اردوها به سفر زیارتی آن حضرت در اجرای مسابقات در بین راه و مسکن مشهد مقدس .

 

9)       تمام کلمات نورانی امام رضا علیه السلام با علائم ریاضی گفته شده که توضیح علائم بعدا ذکر خواهد شد . در عصر اینترنت این روش برای بیان مفاهیم می­تواند روشی نو و کوتاه و دقیق باشد. میتوان احادیث را با علائم و با ذکر منابع آن در سایتها ، وبلاگها ،  شبکه های اجتماعی و در کلاسهای درس بطور یک فرمول دقیق بیان کنیم .

 


 

 

در پایان لازم است از همسر و کلیه افراد خانواده ام قدردانی و تشکر کنم که در این راه با انحاء مختلف با صبر و تحمل و قابلیتهای گوناگون و کیمیای عشق این جانب را یاری کردند تا این کتاب به ثمر نشیند. برای همه آنها از حضرت ثامن الحجج علیه الصلاه و السلام آرزوی سلامتی کامل و خوشبختی را دارم .

و همچنین از سرکار خانم الهام زرگر زاده که همکاریهای ایشان باعث  تسریع در کار شد و با سوز و صدق دل و با نفحات روح بخش و معطر خود  این جانب را یاری کردند . برای ایشان آرزوی موفقیت بیش از پیش در نویسندگی در موضوعات اجتماعی را خواهانم.

و نیز از معاونت پژوهش و تبلیغ مرکز مدیریت حوزه علمیه اصفهان قدر دانی میکنم که اینجانب را در نشر و چاپ این اثر که از آثار پر نور ثامن الحجج علیه السلام و سرمایه ارزشمند است سروری کردند .

و نیز از برادر ارجمند، محقق و پژوهشگر جناب آقار ساغری زاده سپاسگزاری کنم که با دقت فراوان زحمت ویراستاری این مجموعه راعهده دار شدند و با چشم عاقل و عارف کلمات را رصد کردند و گامی موفقیت آمیز داشتند.

و نیز از فرزند عزیزم حضرت حجه الاسلام و المسلمین آقا محمد حسین تشکر فراوان دارم که زحمت صفحه آرایی و زحمات دیگر این کتاب را با تلاشی بی وقفه و نثار وقت خود داشتند و همچون مهر یار در دل و جانم نشسته همیشه زحمات ایشان از روح بخشی حکایت دارد و همچنین فرزند دیگرم حضرت حجه الاسلام والمسلمین آقا محمد مهدی که با تلاش در جان و مال خود این درخت آثار را به ثمر نشانید و همیشه روح بلند او جان تازه به این جانب می­بخشد و دل را رونق و صفا می­دهد همیشه برای ایشان آرزوی موفقیت بیش از پیش  را در حوزه عقل عملی و نظری خواهانم.

 


 

علامتهایی که در احادیث بکار گرفته نشده است :

±

این علامت وقتی استفاده می شود که یک موضوع همراه با یک امر یک نتیجه داشته باشد و با نبودن آن امر نتیجه دیگری داشته باشد ( در مثال زیر آن امر لباس پاک است )

مثال: نمازگزار± لباس پاک درست بودن نماز   

                                         درست نبودن نماز   

 

 

 

این علامت وقتی استفاده می شود که یک موضوع در دو حالت با هم مقایسه می شود که کدام بزرگتر یا مساوی و کدام کوچکتر یا مساوی است

مثال : انفاق 20000تومان   جبران انفاق با 20000تومان یا بیشتر

        انفاق 20000تومان     جبران انفاق با 20000تومان یا کمتر

 

علامت فوق ( ) ( ) مرکب از دو چیز است یکی بزرگتر و کوچکتر که علامت بالایی است (یعنی < >) و دیگر علامت مساوی است  که علامت پایینی است  ( یعنی  )

 

این علامت وقتی استفاده می شود که اشتراک دو مجموعه متفاوت  در یک زمینه یا چند زمینه را نشان دهد.

مثال:  کافر { ترک کننده نماز ، خوش اخلاقی ، نداشتن ایمان}

       مومن{ اقامه کردن نماز،  خوش اخلاقی ، داشتن ایمان} خوش اخلاقی

 

علامت اجتماع (سربالا)

این علامت در دو موردی استفاده می شود که قابلیت اجتماع در چند ویژگی را دارد . ولی یک مورد بخشی از ویژگی ها را دارد و مورد دوم بخش دیگری از ویژگی ها را دارد . در این میان مورد سومی داریم که همه ویژ گی ها در آن اجتماع کرده است که دارای نتیجه بهتر و کاملتر می باشد.

مثال:

مومن { داشتن فرزند صالح ، داشتن همسر خوب ، داشتن رفیق خوب}

مومن { حریت ، امنیت ، سلامتی ، وسعت  رزق } علامت { داشتن فرزند صالح ، داشتن همسر خوب ، داشتن رفیق خوب ،حریت ، امنیت ، سلامتی ، وسعت  رزق } زندگی شاد و خردمندی

~

این علامت وقتی استقاده می شود که بین دو چیز تقریبا تساوی باشد مثلا نه و نه دهم تقریبا برابر با ده است

 

مجموع علامتها

(  )   ×  +    ÷  <  =  >       ±      ~  ^    ٪     Ø    [    ]   {    }    

 

 

 



[1] - صحيفة الإمام الرضا عليه السلام ؛ ص65

[2] - الكافي (ط - الإسلامية)  ج‏1 / 49 / باب النوادر  

[3] - الأمالي( للصدوق) / النص / 306 / المجلس الخمسون

[4] - الخصال / ج‏2 / 542 / فيمن حفظ أربعين حديثا  

[5] - الخصال / ج‏2 / 543 / فيمن حفظ أربعين حديثا  

[6] - مكاتيب الأئمة عليهم السلام / ج‏5 / 13 / نظرات هامة  

[7] - همان  

 


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :

حديث

    قال علی علیه السلام : وَ الشُّبْهَةُ عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ: إِعْجَابٍ بِالزِّينَةِ وَ تَسْوِيلِ النَّفْسِ وَ تَأْوِيلِ الْعِوَج‏ وَ لَبْسِ الْحَقِّ بِالْبَاطِلِ.

    شبهه(که از ارکان کفر است ) بر چهار شعبه است: اعجاب و خوش آمدن از زينت، و فريب دادن نفس، و توجيه كجروى‏ها، و پوشاندن حق به باطل

    كتاب سليم بن قيس الهلالي ؛ ج‏2 ؛ ص951

لينک هاي مفيد