Delicious facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 241494
تعداد بازدید : 158

بخشی دیگر از تفسیر قرآن کریم بر اساس طرح خصال عددی خصلتهای عددی آیات ۱ تا ۳ سوره حمد دو شرافت برای کلمه الحمدلله(مربوط به آیه 2 سوره حمد)

بخشی دیگر از تفسیر قرآن کریم بر اساس طرح خصال عددی خصلتهای عددی آیات ۱ تا ۳ سوره حمد دو شرافت برای کلمه الحمدلله(مربوط به آیه 2 سوره حمد)

بخشی دیگر از تفسیر قرآن کریم بر اساس طرح خصال عددی خصلتهای عددی آیات ۱ تا ۳ سوره حمد دو شرافت برای کلمه الحمدلله(مربوط به آیه 2 سوره حمد) دوازده اساس (مربوط به آیه 1 سوره حمد) چهار اول در سوره حمد: (آیه 1 سوره حمد) مصداقهای هشتگانه قرآنی برای شروع کارهای مهم با بسم الله (مربوط به آیه 1 سوره حمد) پنج نوع ستایش برای خداوند:(سوره حمد آیه ۲ – حمد خداوند -الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ). انواع رحمت خداوند(سوره حمد آیات 1تا 3)

بخشی دیگر از تفسیر قرآن کریم بر اساس طرح خصال عددی

خصلتهای عددی آیات ۱ تا  ۳ سوره حمد

دو شرافت برای کلمه الحمدلله(مربوط به آیه 2 سوره حمد)

1)     اول فاتحه الکتاب الْحَمْدُ لِلَّهِ است

2)     آخر نیایش بهشتیان الْحَمْدُ لِلَّهِ است

علی علیه السلام فرمود: از شرافت کلمه الْحَمْدُ لِلَّهِ این است که خداوند  قرار داد آن را فاتحه الکتاب و قرار داد آن را پایانی نیایش اهل بهشت.[1] همانطور که در آیه 10سوره یونس خداوند می­فرماید: دَعْواهُمْ فيها سُبْحانَكَ اللَّهُمَّ وَ تَحِيَّتُهُمْ فيها سَلامٌ وَ آخِرُ دَعْواهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمينَ [آغازِ] نيايششان در آنجا [اين است كه‏]: خدايا! از هر عيب و نقصى منزّهى، و درود خدا در آنجا به آنان عطا كردن سلامتى كامل است، و پايان‏بخشِ نيايششان اين است كه: همه ستايش‏ها ويژه خداست كه پروردگار جهانيان است‏ .

دوازده اساس (مربوط به آیه 1 سوره حمد)

1.      اساس دنيا مكه است

2.      و اساس آسمانها آسمان هفتم

3.      و اساس زمينها زمين هفتم

4.      و اساس بهشتها بهشت عدن

5.      و اساس دوزخ دركه هفتم

6.       و اساس خلق حضرت آدم علیه السلام

7.      و اساس پيغمبران حضرت نوح علیه السلام

8.      و اساس بنى اسرائيل حضرت يعقوب علیه السلام

9.      و اساس كتابها قرآن

10.  و اساس قرآن فاتحه

11.  و اساس فاتحه بسم اللَّه الرحمن الرحيم [2]

چهار اول در سوره حمد: (آیه 1 سوره حمد)

1)     اول قرآن کریم : سوره فاتحه

2)     اول فاتحه :بسم الله

3)     اول بسم الله : بسم

4)     اول بسم : باء

نکته:

ابن عباس آمد خدمت علی علیه السلام و از او تفسیر قرآن خواست علی علیه السلام به او فرمود شب بیا. وقتی آمد حضرت از به او فرمود اول قرآن چیست؟ گفت فاتحه . فرمود اول فاتحه چیست؟ گفت بسم الله. فرمود اول بسم الله چیست گفت : بسم . فرمود اول بسم چیست؟ گفت باء . حضرت طول شب را تا طلوع فجر فقط تفسیر باء را برای او فرمود.[3]


 

مصداقهای هشتگانه قرآنی برای شروع کارهای مهم با بسم الله[4](مربوط به آیه 1 سوره حمد)

1)     شروع کتاب آسمانی قرآن کریم با بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏ و نتیجه اش برکت قرآن در عالم هستی

2)     شروع تبليغ اسلام اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ (سوره علق آيه 1) و نتیجه اش گسترش اسلام به ممالک

3)     هنگام حرکت کشتی نوح (وَ قالَ ارْكَبُوا فِيها بِسْمِ اللَّهِ مَجْراها وَ مُرْساها) (سوره هود آيه 41). و نتیجه اش و با سلامت و بركت از كشتى پياده شدند (قِيلَ يا نُوحُ اهْبِطْ بِسَلامٍ مِنَّا وَ بَرَكاتٍ عَلَيْكَ وَ عَلى‏ أُمَمٍ مِمَّنْ مَعَكَ‏) (سوره هود آيه 48).

4)     شروع نامه سلیمان به ملکه بلقیس (إِنَّهُ مِنْ سُلَيْمانَ وَ إِنَّهُ بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‏ ...) (سوره نمل آيه 30) و نتیجه اش ایمان آوردن بلقیس وَ أُوتِينَا الْعِلْمَ مِنْ قَبْلِها وَ كُنَّا مُسْلِمِينَ - سوره نمل آيه 42 (ما پيش از اينكه تخت را در اينجا ببينيم آگاهى يافته بوديم و اسلام را پذيرا شده بوديم). و  (قالَتْ رَبِّ إِنِّي ظَلَمْتُ نَفْسي‏ وَ أَسْلَمْتُ مَعَ سُلَيْمانَ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمين‏- سوره نمل آيه 44) پروردگارا! من بر خويشتن ستم كردم"! " و با سليمان در پيشگاه اللَّه، پروردگار عالميان، اسلام آوردم"

5)     امر تغذیه که وقتی سگ شکاری رها می شود نام خداوند برده شود( وَ اذْكُرُوا اسْمَ‏ اللَّهِ عَلَيْه‏ - سوره مائده آیه 4 ) یعنی به هنگامى كه سگ شكارى رها مى‏شود، نام خدا را ببريد ( و نیز خداوند در سوره انعام آیه 21 فرموده : (وَ لا تَأْكُلُوا مِمَّا لَمْ يُذْكَرِ اسْمُ اللَّهِ عَلَيْهِ‏). یعنی از گوشتهايى كه نام خدا به هنگام ذبح بر آنها برده نشده است نخوريد"  و بعد فرموده:" اين كار فسق و گناه و خروج از راه و رسم بندگى و اطاعت فرمان خدا است" (وَ إِنَّهُ لَفِسْقٌ‏).پس نتیجه تسمیه در ذبح اطاعت کردن از فرمان خداوند می­شودو خروج از فسق .

6)      تسبیح خداوند با نام خداوند : فَسَبِّحْ بِاسْمِ‏ رَبِّكَ الْعَظيم‏ [5]- سوره واقعه 74و96- و سوره حاقه آیه 52

7)     شروع صبح و عصر با نام خداوند وَ اذْكُرِ اسْمَ‏ رَبِّكَ بُكْرَةً وَ أَصيلا سوره انسان آیه 25 یعنی نام پروردگارت را هر صبح و شام به ياد آور(لزوم توجه شبانه روزى و مستمر به ذات مقدس پروردگاراست.)

8)     شروع همه سوره ها با بسم الله به جز سوره توبه

پنج نوع ستایش برای خداوند:(سوره حمد آیه ۲ حمد خداوند -الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ).

  ابتدای این سوره در مورد مجد و عظمت و ستایش خداوند است از اینرو لازم است خداوند را با پنج جمله زیر مجد و عظمت و ستایش او را بیان کنیم

ابو حمزه ثمالى نقل مى‏كند كه به امام سجاد (ع) عرض كردم: اينكه فرموديد:

خدا را با پنج جمله ستايش كنيد، آن پنج جمله كدام است؟ فرمود: (مجِّدُوا اللَّهَ‏ فِي‏ خَمْسِ‏ كَلِمَاتٍ‏ مَا هِيَ‏ قَالَ‏ )

1)     هنگامى كه گفتى:« سُبْحَانَ‏ اللَّهِ‏ وَ بِحَمْدِهِ » خداوند را از آنچه منحرفان مى‏گويند بالا بردى

2)     و چون گفتى:« لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ » اين كلمه اخلاص است كه هيچ بنده‏اى آن را نمى‏گويد مگر اينكه خداوند او را از آتش آزاد مى‏كند جز گردنكشان و جباران را ،   

3)     و كسى كه بگويد: « لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ » كار را به خدا واگذار كرده است   

4)     و كسى كه بگويد: « أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ أَتُوبُ إِلَيْهِ » او گردنكش و جبار نيست،چون گردنكش اصرار بر گناه مى‏كند، همان گناهى كه هواى نفسش در آن به او غلبه كرده و دنيايش را بر آخرتش ترجيح داده است،

5)     و كسى كه بگويد: « الْحَمْدُ لِلَّهِ » شكر هر نعمتى را كه خدا داده به جاى آورده است[6])

انواع رحمت خداوند(سوره حمد آیات 1تا 3)

1)     رحمت عام در رحمان (شامل دوست و دشمن، مؤمن و كافر و نيكوكار و بدكار مى‏باشد)

2)     رحمت خاص در رحیم(ويژه بندگان مطيع و صالح و فرمانبردار است)

نکته مهم: " رحمان" در همه جا در قرآن به صورت مطلق آمده است كه نشانه عموميت آنست، در حالى كه" رحيم" گاهى به صورت مقيد ذكر شده كه دليل بر خصوصيت آن است مانند وَ كانَ بِالْمُؤْمِنِينَ رَحِيماً:" (احزاب- 43) [7]

کلید واژه ها:

تفسیر ,قرآن ,طرح ,خصال ,عددی ,سوره ,حمد ,شرافت ,الحمدلله,دوازده ,اساس ,چهار ,اول ,مصداقها ,هشتگانه ,شروع ,کارها ,بسم ,الله,پنج ,ستایش ,رحمت

 نویسنده : براتعلی حقشناس



[1] - من‏ شرف‏ هذه‏ الكلمة و هي الحمد لله أن الله تعالى جعلها فاتحة كتابه و جعلها خاتمة دعوى أهل جنته فقال‏ وَ آخِرُ دَعْواهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ‏. شرح نهج البلاغة لابن أبي الحديد / ج‏20 / 347 / الحكم المنسوبة 

 

[2] - تفسير منهج الصادقين فى الزام المخالفين، ج‏1، ص: 20

[3] - البرهان فى تفسير القرآن، ج‏1، ص: 4

[4] - امام باقر ع مى‏فرمايد:" سزاوار است هنگامى كه كارى را شروع مى‏كنيم، چه بزرگ باشد چه كوچك، بسم اللَّه بگوئيم تا پر بركت باشد". تفسير نمونه، ج‏1، ص: 14

[5] - " هنگامى كه آيه‏ فَسَبِّحْ بِاسْمِ رَبِّكَ الْعَظِيمِ‏ نازل شد پيغمبر اكرم ص فرمود: " آن را ذكر ركوع خود قرار دهيد" (در ركوع خود بگوئيد سبحان ربى العظيم و بحمده)- تفسير نور الثقلين، ج‏5، ص: 554

 

  [6] - الخصال    ج‏1    299     الأمر بتمجيد الله عز و جل في خمس كلمات

بحار الأنوار (ط - بيروت) ج‏90 193 باب 5 التهليل و فضله و من كان آخر كلامه لا إله إلا الله و من قال لا إله إلا الله مخلصا و فضل الشهادتين زائدا على ما مر و يأتي في الأبواب السابقة و الآتية 

مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل ج‏5 402 43 باب نوادر ما يتعلق بأبواب الذكر و غيره

 رَفَعَهُ إِلَى أَبِي حَمْزَةَ الثُّمَالِيِّ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحُسَيْنِ ع قَالَ: قُلْتُ قَوْلُكَ مَجِّدُوا اللَّهَ‏ فِي‏ خَمْسِ‏ كَلِمَاتٍ‏ مَا هِيَ‏ قَالَ‏

إِذَا قُلْتَ‏ سُبْحَانَ‏ اللَّهِ‏ وَ بِحَمْدِهِ رَفَعْتَ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى عَمَّا يَقُولُ الْعَادِلُونَ بِهِ‏  

فَإِذَا قُلْتَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ فَهِيَ كَلِمَةُ الْإِخْلَاصِ الَّتِي لَا يَقُولُهَا عَبْدٌ إِلَّا أَعْتَقَهُ اللَّهُ مِنَ النَّارِ إِلَّا الْمُسْتَكْبِرِينَ وَ الْجَبَّارِينَ

وَ مَنْ قَالَ لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ فَوَّضَ الْأَمْرَ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَلّ

وَ مَنْ قَالَ أَسْتَغْفِرُ اللَّهَ وَ أَتُوبُ إِلَيْهِ فَلَيْسَ بِمُسْتَكْبِرٍ وَ لَا جَبَّارٍ إِنَّ الْمُسْتَكْبِرَ الَّذِي يُصِرُّ عَلَى الذَّنْبِ الَّذِي قَدْ غَلَبَهُ هَوَاهُ فِيهِ وَ آثَرَ دُنْيَاهُ عَلَى آخِرَتِهِ

وَ مَنْ قَالَ الْحَمْدُ لِلَّهِ فَقَدْ أَدَّى شُكْرَ كُلِّ نِعْمَةٍ لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَيْهِ.

 

[7] - تفسير نمونه    ج‏1    22    


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :

حديث

    قَالَ الصادق علیه السلام : مَسْحُ الْوَجْهِ بَعْدَ الْوُضُوءِ يَذْهَبُ بِالْكَلَفِ وَ يَزِيدُ فِي الرِّزْق‏ وَ أُمِرَ بِمَسْحِ الْحَاجِبِ وَ أَنْ يَقُولَ الْحَمْدُ لِلَّهِ الْمُحْسِنِ الْمُجْمِلِ الْمُنْعِمِ الْمُفَضِّلِ فَلَا تَرْمَدُ عَيْنَا

    و فرمود: دست كشيدن بچهره پس از وضوء ككمك چهره را بزدايد، و روزى را فراوان كند، تذکر: قبل از وضو پاهای خود را خوب بشویید تا تمیز شود که وقتی مسح کشیدید رغبت داشته باشید که آب دست و مسحتون را روی صورت بکشید. البته مومن همیشه باید پاهایش تمیز باشد. و فرمود: بابرو دست كشند و گويند: االْحَمْدُ لِلَّهِ الْمُحْسِنِ الْمُجْمِلِ الْمُنْعِمِ الْمُفَضِل‏تا چشم درد نگيرد،

    بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج‏59، ص: 27

لينک هاي مفيد