Delicious facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 33836
تعداد مشاهدات : 9336

عوامل دهگانه تقویت عقل راهکارهای بارور کردن عقل

عوامل دهگانه تقویت عقل راهکارهای بارور کردن عقل در حدیث امام رصا علیه السلام

عوامل دهگانه تقویت عقل در حدیث امام رضا علیه السلام
راهکارهای بارور کردن عقل
وَ قَالَ الرضا علیه السلام لَا يَتِمُّ عَقْلُ امْرِئٍ مُسْلِمٍ حَتَّى تَكُونَ فِيهِ عَشْرُ خِصَالٍ: امام رضا علیه السلام فرمود: عقل هيچ فرد مسلمانى كامل نگردد تا برخوردار از ده خصلت شود:......

عوامل دهگانه تقویت عقل در حدیث امام رضا علیه السلام 

راهکارهای بارور کردن عقل

وَ قَالَ الرضا علیه السلام  لَا يَتِمُّ عَقْلُ امْرِئٍ مُسْلِمٍ حَتَّى تَكُونَ فِيهِ عَشْرُ خِصَالٍ: امام رضا علیه السلام فرمود:  عقل هيچ فرد مسلمانى كامل نگردد تا برخوردار از ده خصلت شود:

1)      الْخَيْرُمِنْهُ‏مَأْمُولٌ‏به خير او اميد باشد،

2)      وَ الشَّرُّ مِنْهُ مَأْمُونٌ و از شرّش ايمنى باشد،

3)       يَسْتَكْثِرُ قَلِيلَ الْخَيْرِ مِنْ غَيْرِهِ خوبى و خير ديگران را بسيار شمارد

4)      وَ يَسْتَقِلُّ كَثِيرَ الْخَيْرِ مِنْ نَفْسِهِ و خير بسيار خود را اندك و ناچيز

5)       لَا يَسْأَمُ مِنْ طَلَبِ الْحَوَائِجِ إِلَيْهِ از مراجعه نيازمندان به خود خسته نشود

6)      وَ لَا يَمَلُّ مِنْ طَلَبِ الْعِلْمِ طُولَ دَهْرِهِ در طول عمر از طلب و تحصيل علم و دانش ملول و خسته نگردد

7)       الْفَقْرُ فِي اللَّهِ أَحَبُّ إِلَيْهِ مِنَ الْغِنَى برای او فقر در راه خداوند از توانگرى در غير راه حقّ بهتر باشد

8)       وَ الذُّلُّ فِي اللَّهِ أَحَبُّ إِلَيْهِ مِنَ الْعِزِّ فِي عَدُوِّهِ و خوارى در راه حقّ از سربلندى در راه دشمن خدا نزد او محبوبتر است،

9)      وَ الْخُمُولُ أَشْهَى إِلَيْهِ مِنَ الشُّهْرَةِ نزد او؛ گمنامى از شهرت مطلوب‏تر است،

 ثُمَّ قَالَ ع الْعَاشِرَةُ وَ مَا الْعَاشِرَةُ قِيلَ لَهُ مَا هِيَ قَالَ ع لَا يَرَى أَحَداً إِلَّا قَالَ هُوَ خَيْرٌ مِنِّي وَ أَتْقَى سپس آن حضرت عليه السّلام افزود: دهم و چه دهمى؟

پرسيدند: آن چيست؟ فرمود: كسى را نبيند جز آنكه گويد: او از من بهتر و پرهيزگارتر است،

إِنَّمَا النَّاسُ رَجُلَانِ رَجُلٌ خَيْرٌ مِنْهُ وَ أَتْقَى وَ رَجُلٌ شَرٌّ مِنْهُ وَ أَدْنَى فَإِذَا لَقِيَ الَّذِي شَرٌّ مِنْهُ وَ أَدْنَى قَالَ لَعَلَّ خَيْرَ هَذَا بَاطِنٌ وَ هُوَ خَيْرٌ لَهُ وَ خَيْرِي ظَاهِرٌ وَ هُوَ شَرٌّ لِي وَ إِذَا رَأَى الَّذِي هُوَ خَيْرٌ مِنْهُ وَ أَتْقَى تَوَاضَعَ لَهُ لِيَلْحَقَ بِهِ فَإِذَا فَعَلَ ذَلِكَ فَقَدْ عَلَا مَجْدُهُ وَ طَابَ خَيْرُهُ وَ حَسُنَ ذِكْرُهُ وَ سَادَ أَهْلَ زَمَانِهِ.[1]

همانا مردمان [در نزد او] دو دسته‏اند: يكى بهتر و پرهيزگارتر از او، و ديگرى بدتر از او، پس چون با بدتر از خود برخورد كند گويد: شايد نيكى و خيرش در باطن است، كه آن بخير او است، و خير و خوبى من آشكار است كه آن به شرّ من است. و هر گاه با كسى كه از او بهتر و پرهيزگارتر است برخورد كند در برابرش تواضع نمايد تا بدو ملحق گردد، پس هر گاه چنين كند مجد و بزرگواريش بالا گيرد و خيرش پاك و دلپسند، و نامش نيكو شود، و آقا و سرور مردم عصر خود گردد.

 

________________________________________

 

 

________________________________________
ابن شعبه، حسن بن على - جعفرى، بهراد، تحف العقول / ترجمه جعفرى، 1جلد، دار الكتب الإسلامية - تهران، چاپ: اول، 1381ش.

 

 



[1] - تحف العقول ؛ النص ؛ ص443- ابن شعبه حرانى، حسن بن على، تحف العقول عن آل الرسول صلى الله عليه و آله، 1جلد، جامعه مدرسين - قم، چاپ: دوم، 1404 / 1363ق.  


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :

حديث

    قال علی علیه السلام : وَ الشُّبْهَةُ عَلَى أَرْبَعِ شُعَبٍ: إِعْجَابٍ بِالزِّينَةِ وَ تَسْوِيلِ النَّفْسِ وَ تَأْوِيلِ الْعِوَج‏ وَ لَبْسِ الْحَقِّ بِالْبَاطِلِ.

    شبهه(که از ارکان کفر است ) بر چهار شعبه است: اعجاب و خوش آمدن از زينت، و فريب دادن نفس، و توجيه كجروى‏ها، و پوشاندن حق به باطل

    كتاب سليم بن قيس الهلالي ؛ ج‏2 ؛ ص951