متفاوت بودن مرگ و کشته شدن در راه خداوند رجعت مومن زنده شدن و محشور شدن در دنیا
متفاوت بودن مرگ و کشته شدن در راه خداوند رجعت مومن زنده شدن و محشور شدن در دنیا
متفاوت بودن مرگ و کشته شدن در راه خداوند
رجعت مومن
زنده شدن و محشور شدن در دنیا
1) سوره آل عمران آیه 144
2) سوره آل عمران آیه 157
3) سوره آل عمران آیه 158
دو روایت برای متفاوت بودن مرگ و کشته شدن
نتیجه گیری :
متفاوت بودن مرگ
و کشته شدن در راه خداوند
رجعت مومن
زنده شدن و محشور
شدن در دنیا
سه آیه ای که
دلالت دارد مرگ در راه خداوند ( ولایت خاندان رسالت صلوات الله علیه اجمعین ) با
کشته شدن در راه خداوند( ولایت خاندان
رسالت صلوات الله علیه اجمعین ) متفاوت
است
1) سوره آل عمران آیه 144
وَ ما
مُحَمَّدٌ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَ فَإِنْ ماتَ
أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلى أَعْقابِكُمْ وَ مَنْ يَنْقَلِبْ عَلى
عَقِبَيْهِ فَلَنْ يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئاً وَ سَيَجْزِي اللَّهُ الشَّاكِرينَ
و محمد (صلّى
اللَّه عليه و آله) فرستادهاى بيش نيست كه پيش از او فرستادگانى گذشتهاند، پس
آيا اگر او بميرد يا كشته شود شما به پشت سر خود برمىگرديد (دست از عقايدتان
برمىداريد)؟! و هر كس به پشت سر خود بازگردد هيچ زيانى به خدا نمىرساند، و
خداوند به زودى سپاسگزاران را پاداش مىدهد.
2) سوره آل عمران آیه 157
وَ لَئِنْ
قُتِلْتُمْ في سَبيلِ اللَّهِ أَوْ مُتُّمْ لَمَغْفِرَةٌ مِنَ اللَّهِ وَ
رَحْمَةٌ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ
و اگر در راه
خدا كشته شويد يا بميريد، حتما آمرزش و رحمتى از جانب خداوند بهتر است از آنچه
آنها (از ثروت دنيا) جمع مىكنند.
3) سوره آل عمران آیه 158
وَ لَئِنْ
مُتُّمْ أَوْ قُتِلْتُمْ لَإِلَى اللَّهِ تُحْشَرُون
و اگر بميريد
يا كشته شويد، به يقين به سوى خداوند گردآورى خواهيد شد.
دو روایت برای
متفاوت بودن مرگ و کشته شدن
دو روایتی که
دلالت دارد مرگ در راه خداوند ( ولایت خاندان رسالت صلوات الله علیه اجمعین ) و
کشته شدن در راه خداوند( ولایت خاندان
رسالت صلوات الله علیه اجمعین ) متفاوت
است
َعنْ جَابِرٍ
عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ: «وَ لَئِنْ
قُتِلْتُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَوْ مُتُّمْ» قَالَ لِي يَا
جَابِرُ أَ تَدْرِي مَا سَبِيلُ اللَّهِ قَالَ: لَا أَعْلَمُ إِلَّا أَنْ
أَسْمَعَهُ مِنْكَ، فَقَالَ سَبِيلُ اللَّهِ عَلِيٌّ وَ ذُرِّيَّتُهُ ع وَ مَنْ
قُتِلَ فِي وَلَايَتِهِمْ قُتِلَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ، وَ مَنْ مَاتَ فِي
وَلَايَتِهِمْ مَاتَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ
160 عَنْ
زُرَارَةَ قَالَ كَرِهْتُ أَنْ أَسْأَلَ أَبَا جَعْفَرٍ ع عَنِ الرَّجْعَةِ وَ
اسْتَخْفَيْتُ ذَلِكَ، قُلْتُ: لَأَسْأَلَنَّ مَسْأَلَةً لَطِيفَةً أَبْلُغُ
فِيهَا حَاجَتِي، فَقُلْتُ: أَخْبِرْنِي عَمَّنْ قُتِلَ أَ مَاتَ قَالَ: لَا،
الْمَوْتُ مَوْتٌ، وَ الْقَتْلُ قَتْلٌ، قُلْتُ: مَا أَحَدٌ يُقْتَلُ إِلَّا وَ
قَدْ مَاتَ فَقَالَ: قَوْلُ اللَّهِ أَصْدَقُ مِنْ قَوْلِكَ، فَرَّقَ بَيْنَهُمَا
فِي الْقُرْآنِ فَقَالَ: «أَ فَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ» وَ قَالَ: «لَئِنْ
مُتُّمْ أَوْ قُتِلْتُمْ لَإِلَى اللَّهِ تُحْشَرُونَ» وَ لَيْسَ كَمَا قُلْتَ يَا
زُرَارَةُ الْمَوْتُ مَوْتٌ وَ الْقَتْلُ قَتْلٌ، قُلْتُ: فَإِنَّ اللَّهَ
يَقُولُ: «كُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ»
قَالَ: مَنْ قُتِلَ لَمْ يَذُقِ الْمَوْتَ، ثُمَّ قَالَ: لَا بُدَّ مِنْ أَنْ
يَرْجِعَ حَتَّى يَذُوقَ الْمَوْتَ
نتیجه
گیری :
از سه آیه فوق
متوجه می شویم که بین مرگ و کشته شدن کاملا متفاوت است چون در این سه آیه مردن و
کشته شدن در مقابل هم قرار گرفته اند.
و نیز دو روایت
فوق معلوم میشود که مرگ و قتل متفاوت است .
و در روایت
داریم کسی که کشته شود باید زنده شود تا به مرگ طبیعی بمیرد و کسی که مرده است
باید زنده شود و در راه خداوند کشته شود . ولی با توجه به دو روایت زیر متوجه می
شویم که این مربوط به شخص مومن خالص هست که هم باید کشته شود و هم باید به مرگ
طبیعی بمیرد.
عَنْ أَبِي
جَعْفَرٍ ع قَالَ سُئِلَ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ «وَ لَئِنْ
قُتِلْتُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَوْ مُتُّمْ» قَالَ أَ تَدْرِي يَا
جَابِرُ مَا سَبِيلُ اللَّهِ- فَقُلْتُ: لَا وَ اللَّهِ إِلَّا أَنْ أَسْمَعَهُ
مِنْكَ، قَالَ: سَبِيلُ اللَّهِ عَلِيٌّ وَ ذُرِّيَّتُهُ، فَمَنْ قُتِلَ فِي
وَلَايَتِهِ قُتِلَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ، وَ مَنْ مَاتَ فِي وَلَايَتِهِ مَاتَ فِي
سَبِيلِ اللَّهِ، لَيْسَ مَنْ يُؤْمِنُ مِنْ هَذِهِ
الْأُمَّةِ إِلَّا وَ لَهُ قَتْلَةٌ وَ مَيْتَةٌ، قَالَ إِنَّهُ مَنْ قُتِلَ
يُنْشَرُ حَتَّى يَمُوتَ، وَ مَنْ مَاتَ يُنْشَرُ حَتَّى يُقْتَل
قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع مَا مِنْ مُؤْمِنٍ إِلَّا
وَ لَهُ مَيْتَةٌ وَ قَتْلَةٌ مَنْ مَاتَ بُعِثَ حَتَّى يُقْتَلَ وَ مَنْ قُتِلَ بُعِثَ
حَتَّى يَمُوتَ
- بحار الأنوار
الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار ج35 371
تفسير نور
الثقلين ج1 404