Delicious facebook RSS ارسال به دوستان نسخه چاپی ذخیره خروجی XML خروجی متنی خروجی PDF
کد خبر : 91599
تعداد بازدید : 1205

متفاوت بودن مرگ و کشته شدن در راه خداوند رجعت مومن زنده شدن و محشور شدن در دنیا

متفاوت بودن مرگ و کشته شدن در راه خداوند رجعت مومن زنده شدن و محشور شدن در دنیا

متفاوت بودن مرگ و کشته شدن در راه خداوند رجعت مومن زنده شدن و محشور شدن در دنیا 1) سوره آل عمران آیه 144 2) سوره آل عمران آیه 157 3) سوره آل عمران آیه 158 دو روایت برای متفاوت بودن مرگ و کشته شدن نتیجه گیری :

متفاوت بودن مرگ و کشته شدن در راه خداوند

رجعت  مومن

زنده شدن و محشور شدن در دنیا

سه آیه ای که دلالت دارد مرگ در راه خداوند ( ولایت خاندان رسالت صلوات الله علیه اجمعین ) با کشته شدن  در راه خداوند( ولایت خاندان رسالت صلوات الله علیه اجمعین )  متفاوت است

1)     سوره آل عمران آیه 144

وَ ما مُحَمَّدٌ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَ فَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلى‏ أَعْقابِكُمْ وَ مَنْ يَنْقَلِبْ عَلى‏ عَقِبَيْهِ فَلَنْ يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئاً وَ سَيَجْزِي اللَّهُ الشَّاكِرينَ

و محمد (صلّى اللَّه عليه و آله) فرستاده‏اى بيش نيست كه پيش از او فرستادگانى گذشته‏اند، پس آيا اگر او بميرد يا كشته شود شما به پشت سر خود برمى‏گرديد (دست از عقايدتان برمى‏داريد)؟! و هر كس به پشت سر خود بازگردد هيچ زيانى به خدا نمى‏رساند، و خداوند به زودى سپاسگزاران را پاداش مى‏دهد.

 

2)     سوره آل عمران آیه 157

وَ لَئِنْ قُتِلْتُمْ في‏ سَبيلِ اللَّهِ أَوْ مُتُّمْ لَمَغْفِرَةٌ مِنَ اللَّهِ وَ رَحْمَةٌ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ

و اگر در راه خدا كشته شويد يا بميريد، حتما آمرزش و رحمتى از جانب خداوند بهتر است از آنچه آنها (از ثروت دنيا) جمع مى‏كنند.

 

3)     سوره آل عمران آیه 158

وَ لَئِنْ مُتُّمْ أَوْ قُتِلْتُمْ لَإِلَى اللَّهِ تُحْشَرُون‏

و اگر بميريد يا كشته شويد، به يقين به سوى خداوند گردآورى خواهيد شد.

 

دو روایت برای متفاوت بودن مرگ و کشته شدن

دو روایتی که دلالت دارد مرگ در راه خداوند ( ولایت خاندان رسالت صلوات الله علیه اجمعین ) و کشته شدن  در راه خداوند( ولایت خاندان رسالت صلوات الله علیه اجمعین )  متفاوت است

َعنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ‏ سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ: «وَ لَئِنْ قُتِلْتُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَوْ مُتُّمْ‏» قَالَ لِي يَا جَابِرُ أَ تَدْرِي مَا سَبِيلُ اللَّهِ قَالَ: لَا أَعْلَمُ إِلَّا أَنْ أَسْمَعَهُ مِنْكَ، فَقَالَ سَبِيلُ اللَّهِ عَلِيٌّ وَ ذُرِّيَّتُهُ ع وَ مَنْ قُتِلَ فِي وَلَايَتِهِمْ قُتِلَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ، وَ مَنْ مَاتَ فِي وَلَايَتِهِمْ مَاتَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ‏  

160 عَنْ زُرَارَةَ قَالَ‏ كَرِهْتُ أَنْ أَسْأَلَ أَبَا جَعْفَرٍ ع عَنِ الرَّجْعَةِ وَ اسْتَخْفَيْتُ ذَلِكَ، قُلْتُ: لَأَسْأَلَنَّ مَسْأَلَةً لَطِيفَةً أَبْلُغُ فِيهَا حَاجَتِي، فَقُلْتُ: أَخْبِرْنِي عَمَّنْ قُتِلَ أَ مَاتَ قَالَ: لَا، الْمَوْتُ مَوْتٌ، وَ الْقَتْلُ قَتْلٌ، قُلْتُ: مَا أَحَدٌ يُقْتَلُ إِلَّا وَ قَدْ مَاتَ فَقَالَ: قَوْلُ اللَّهِ أَصْدَقُ مِنْ قَوْلِكَ، فَرَّقَ بَيْنَهُمَا فِي الْقُرْآنِ فَقَالَ: «أَ فَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ‏» وَ قَالَ: «لَئِنْ مُتُّمْ أَوْ قُتِلْتُمْ لَإِلَى اللَّهِ تُحْشَرُونَ‏» وَ لَيْسَ كَمَا قُلْتَ يَا زُرَارَةُ الْمَوْتُ مَوْتٌ وَ الْقَتْلُ قَتْلٌ، قُلْتُ: فَإِنَّ اللَّهَ يَقُولُ: «كُلُّ نَفْسٍ ذائِقَةُ الْمَوْتِ‏» قَالَ: مَنْ قُتِلَ لَمْ يَذُقِ الْمَوْتَ، ثُمَّ قَالَ: لَا بُدَّ مِنْ أَنْ يَرْجِعَ حَتَّى يَذُوقَ الْمَوْتَ‏ [1]

 

 نتیجه  گیری :

از سه آیه فوق متوجه می شویم که بین مرگ و کشته شدن کاملا متفاوت است چون در این سه آیه مردن و کشته شدن در مقابل هم قرار گرفته اند.

و نیز دو روایت فوق معلوم میشود که مرگ و قتل متفاوت است .

و در روایت داریم کسی که کشته شود باید زنده شود تا به مرگ طبیعی بمیرد و کسی که مرده است باید زنده شود و در راه خداوند کشته شود . ولی با توجه به دو روایت زیر متوجه می شویم که این مربوط به شخص مومن خالص هست که هم باید کشته شود و هم باید به مرگ طبیعی بمیرد.

عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ‏ سُئِلَ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ «وَ لَئِنْ قُتِلْتُمْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَوْ مُتُّمْ‏» قَالَ أَ تَدْرِي يَا جَابِرُ مَا سَبِيلُ اللَّهِ- فَقُلْتُ: لَا وَ اللَّهِ إِلَّا أَنْ أَسْمَعَهُ مِنْكَ، قَالَ: سَبِيلُ اللَّهِ عَلِيٌّ وَ ذُرِّيَّتُهُ، فَمَنْ قُتِلَ فِي وَلَايَتِهِ قُتِلَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ، وَ مَنْ مَاتَ فِي وَلَايَتِهِ مَاتَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ، لَيْسَ‏ مَنْ‏ يُؤْمِنُ‏ مِنْ هَذِهِ الْأُمَّةِ إِلَّا وَ لَهُ قَتْلَةٌ وَ مَيْتَةٌ، قَالَ إِنَّهُ مَنْ قُتِلَ يُنْشَرُ حَتَّى يَمُوتَ، وَ مَنْ مَاتَ يُنْشَرُ حَتَّى يُقْتَل‏[2]

 قَالَ أَبُو جَعْفَرٍ ع مَا مِنْ مُؤْمِنٍ إِلَّا وَ لَهُ مَيْتَةٌ وَ قَتْلَةٌ مَنْ مَاتَ بُعِثَ حَتَّى يُقْتَلَ وَ مَنْ قُتِلَ بُعِثَ حَتَّى يَمُوتَ [3]

 

 

                        

 

 

 



[1] - كتاب التفسير    ج‏1    202    

[2] - بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار    ج‏35    371    

تفسير نور الثقلين    ج‏1    404    

[3] - بحارالأنوار ج : 53 ص : 7


نظر شما



نمایش غیر عمومی
تصویر امنیتی :

حديث

    أَبُو جَعْفَرٍ ع يَقُولُ إِنَّ لِجَمِيعِ شَهْرِ رَمَضَانَ لَفَضْلًا عَلَى جَمِيعِ سَائِرِ الشُّهُورِ كَفَضْلِ رَسُولِ اللَّهِ ص عَلَى سَائِرِ الرُّسُل‏

    جابر مى‏گويد: حضرت ابو جعفر امام باقر (ع) مى‏فرمود: برترى جمعه‏هاى ماه رمضان بر جمعه‏هاى ديگر ماهها، مانند برترى رسول خدا (ص) بر ديگر پيامبرا

    ثواب الأعمال و عقاب الأعمال ص 40

لينک هاي مفيد